تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لاریجانی: رفتار مجلس هشتم با دولت اصلاحگرانه است

علي لاريجانی نامزد اصولگرایان در قم، پس از پيروزی در انتخابات مجلس در نشست خبری در جامعه مدرسين حوزه علميه قم جريان اصولگرايي را جرياني بالنده دانست و گفت: «جريان اصولگرايي در درون قبيله‌گرايي سياسي خفه نشد بلكه بر عقلانيت "خودانتقادی" مبتنی است.»

به گزارش ایسنا، آقای لاريجاني از اصولگرایان خواست از پيروزي مغرور نشوند و «به نيازهاي مردم كه متمركز بر وضعيت اقتصادي و معيشتي است» توجه کنند.

آقای لاریجانی که از شخصیت های بانفوذ در جمهوری اسلامی است و از حمایت رهبر ایران برخوردار است از نامزدهای جدی ریاست مجلس آینده است. او تا چندی پیش مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مسائل هسته ای بود.

آقای لاريجاني در پاسخ به سوالی در باره رفتار مجلس هشتم در برخورد با مساله‌ هسته ای گفت: «مجلس هشتم كه مبتني بر تفكر اصولگرايي است، به دليل اتكا بر عقلانيت و تجربه‌ي مديريتي، دنبال منافع ملي است و روي حقوق ملي پايداري مي‌كند، اما از هرگونه رفتار ديپلماتيك وسازنده براي استيفاي حقوق ملي هم استقبال مي‌كند.»

وي در پاسخ به سوالی در باره رياست مجلس آینده نيز گفت: «جواب اين سوال مربوط به روزهاي آينده و جايگاه آن داخل مجلس است، نه بيرون مجلس.»

وي افزود: «مجلس هشتم بايد راهكار درستي در مسايل اقتصادي مهم ارايه دهد و در همكاري نزديك با دولت، به ابتكار درستي براي حل و فصل امور دست بزند.»

لاريجاني در مورد اختلاف نظر با رئیس جمهور احمدي‌نژاد، گفت: «مجلس هشتم سه مسير را مي‌تواند پي بگيرد: منفعل و بي‌خاصيت باشد، در مقابل دولت باشد، يا در تعامل با دولت باشد.»

وي افزود: «مجلس آينده، مجلسي عقلاني و بر مبناي اصولگرايي خواهد بود و نوعي تعامل سازنده و پويا براي قواي ديگر تعريف مي‌كند كه جنبه‌ي اصلاح‌گرايانه دارد.»

آمار تهران

روز شنبه تعدادي از كانديداهاي اصلاح طلبان از جمله مجيد انصاري، اسحاق جهانگيري و حسین مرعشي، رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران، با وزير كشور و معاون سياسي وي ديدار داشتند و از او خواستند آمار تهران به صورت تدريجي اعلام شود تا از ايجاد شبهه و شايعات جلوگیری شود.

آنها همچنین از وزیر خواستند بر اساس قانون نمايندگاني در شمارش آرا داشته باشند. بر اساس گفته جواد اطاعت از نامزدهای اصلاح طلبان، به ایسنا، ناظران ائتلاف «از محل 400 صندوق كه شمارش آراء صورت گرفته گزارش دادند كه 17، 18 تن از اصلاح‌طلبان حائز اكثريت آرا شده‌اند.»

در عین حال، خبرگزاری فارس لیستی را بر اساس شمارش 600 هزار رای در تهران منتشر کرده است که تمام نامزدهای اصلاح طلب در آن بعد از ردیف 31 قرار دارند. تهران 30 نماینده در مجلس خواهد داشت.

لیست ارائه شده فارس را در اینجا ببینید

خبرهای تایید نشده ای هم از برخی شهرتسانها می رسد که نمایندگان اصلاح طلب که در مرحله اول پیروز اعلام شده بودند با نامزد اصولگرایان جانشین شده اند. گفته می شود در هشتپر طوالش این موضوع سبب درگیری وسیعی در شهر شده و حمله به ستادهای نامزد اصولگرا و نیز بانکها را در پی داشته است.

دوسوم نمایندگان فعلی می روند

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ایران، از تعداد 178 كرسي مجلس كه تاكنون تكليف آن مشخص شده، تعداد 119 كرسي نمايندگان جديد و 59 كرسي از بين نمايندگان فعلي هستند. اين تعداد، معادل 85/66 درصد نمايندگان جديد و 14/33 درصد نمايندگان فعلي است.

بر اساس گزارشهای وزارت کشور از بين رأي دهندگان اين دوره از انتخابات 31/51 درصد مرد و 68/48 درصد زن هستند. بعلاوه، 93/28 درصد از مشاركت كنندگان در اين انتخابات داراي 18 تا 25 سال سن و 28/13 درصد از آنان نيز داراي 25 تا 30 سال سن بوده اند.

نظرهای خوانندگان

«جريان اصولگرايي در درون قبيله‌گرايي سياسي خفه نشد بلكه بر عقلانيت "خودانتقادی" مبتنی است.» به زبان ساده اینکه "خود گویم وخود فهمم عجب نماینده ای فریبنده ام"
مملو از شعار و باز هم شعار. افتابه لگن هفت دست شام ونهار هیچی.

-- Majid ، Mar 16, 2008 در ساعت 11:44 PM

93/28 درصد از مشاركت كنندگان در اين انتخابات داراي 18 تا 25 سال سن و 28/13 درصد از آنان نيز داراي 25 تا 30 سال سن بوده اند. - اصلاح بفرمایید.

-- سالومه شایگان ، Mar 16, 2008 در ساعت 11:44 PM

93.28 + 28.13 بیشتر از 100 هستش. همکاران رادیو زمانه سواد ریاضی ندارند خدای ناکرده؟

-- سینا ، Mar 16, 2008 در ساعت 11:44 PM

علی اردشير لاريجانی!! علی و اردشير! علی غير ايرانی و اردشير ايرانی هر دو در تاريخ ايران پيرند و پر سن و سال.علی هزار و چهارصد و اندی قمری سال دارد، و ديگری، اردشير دست کم هفت هزار ساله است. آری علی لاريجانی مثل کسی که از دخمه و لحد جمعی اسلامی و پوسيده و واپسگرا و از ميان اشباح در حال تلاشی بيرون آمده و به جای لباده و عبا و قبا کت و شلوار می پوشد و زن و دخترش را از انظار و چشم بد پنهان می کند. و البته شايد هم چند کلمه زبان انگليسی هم بلد باشد و چند کلمه انگليسی و نيمه ی اردشيريش و کت و شلوارش همه و همه لباس و پوششی ست برای پنهان کردن آن پوسيدگی متعفن که مشام جان را می آزارد. و بخش قم ی که به او رای دادند يا خود از همان لحد زادگانند که مانوس بدان بو و آن پوسيده گی اند و يا آن کت و شلوار و آن اردشير و آن «هلو گود مرنينگ» توانسته آن بو و آن علی و آن پوسيده گی و آن تعفن را پنهان کند. زنده باد قمی متحرک و مدرن و با مدرنيته!

-- بدون نام ، Mar 16, 2008 در ساعت 11:44 PM

طبق قوانین ایران نامزدهای انتخاباتی تنها لازم است که یک چهارم ارای ماخوذه را به دست اورند درنتیجه اگر شصت درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند.نمایندگان باداشتن یک جهارم ازاین شصت درصد یعنی پانزده درصد متوانند به مجلس راه یابند

-- علی86 ، Mar 16, 2008 در ساعت 11:44 PM

وقتی خودشون به کاربر راینه در انتخابات میگن کاری به وضعیت رای دهنده نداشته باشین هر کی خواست دوباره رای بده مسئله ای نیست نباید به سلامت این انتخابات شک کرد

-- سعید ، Mar 17, 2008 در ساعت 11:44 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)