تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات مجلس ایران حاکی از پیش بودن محافظه‌کاران است، اما حضور قابل‌توجه نمایندگان منتقد سیاست‌های دولت نیز نشانه خروج مجلس از انحصار مطلق آنان است.

به موجب گزارش خبرگزاری‌های ایران، شمارش اولیه آراء نشان می‌دهد محافظه‌کاران منتقد سیاست‌های دولت در ترکیب مجلس حضور چشم‌گیری پیدا کرده‌اند.

ورود این محافظه‌کاران میانه‌رو به مجلس، ممکن است اختلاف میان نمایندگان و دولت را افزایش دهد.

تاکنون در ادامه شمارش آرای انتخابات، تکلیف ۹۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس مشخص شده است
براساس نتایج اعلام شده (تا زمان مخابره خبر) در تلویزیون دولتی، خبرگزاری ایرنا و اظهارات برخی مقامات محلی، تاکنون محافظه‌کاران طرفدار احمدی‌نژاد ۳۳ کرسی و اصلاح‌طلبان ۱۳ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

اسامی نامزد‌های منتخب از گروه های مختلف
گزارش‌ ۱۰دقیقه‌ای نتایج

نتایج رسمی وزارت کشور

گزارش اصلاح‌طلباان

گروهی از محافظه‌کاران منتقد سیاست‌های دولت نیز تاکنون ۲۵ کرسی را بدست آورده‌اند و ۱۸ نامزد دیگر راه یافته به مجلس نیز از نامزدهای مستقل هستند که خط‌مشی سیاسی آن‌ها هنوز مشخص نیست.


میزان مشارکت

"حبیب‌الله حسن خانلو" دبیر ستاد انتخابات در گفت وگو با رادیو دولتی ایران اعلام کرد، براساس آخرین نتایج و شمارش آراء، میزان مشارکت مردم در انتخابات روز گذشته حدود ۶۵ درصد بوده است.

مقامات ایران، مشارکت ۶۵ درصدی مردم در انتخابات روز جمعه را باشکوه توصیف کرده‌اند، مشارکتی که براساس اعلام مسئولان انتخابات میزان آن بسیار بیشتر از حضور "غیرپویای" رای‌دهندگان در انتخابات دور هفتم مجلس بود.

تلویزیون ایران، مشارکت مردم را نتیجه خوب انتخابات می‌داند. سیاست‌مداران ایران نیز همین دیدگاه را دارند.

لیست ۳۰ نفره تهران
تاکنون آرای چند حوزه انتخابی در خارج از تهران شمارش شده است. احتمالا تا ۲۴ ساعت آینده هیچ نتیجه رسمی از انتخابات تهران اعلام نشود.

وب‌سایت "بهارستان ایران" در گزارشی از ورود قطعی ۲۰ نماینده تهران به مجلس خبر داد. براساس گزارش این سایت، تکلیف ۱۰ نماینده دیگر به دور دوم کشیده شده است.

خبرگزاری فارس نیز در خبری اعلام کرد، از میان ۲۰ نماینده قطعی تهران، ۱۵ نفر وابسته به جریان محافظه‌کاران و ۵ نفر وابسته به جریان اصلاح‌طلبان هستند.

ترکیب محافظه‌کاران
محافظه‌کاران به دو جناح "ائتلاف فراگیر" و "جبهه متحد" تقسیم شده‌اند.

هرچند "ائتلاف‌فراگیر" چندان موافق سیاست‌های دولت نیست، اما اشتراک نظرهای قابل‌توجهی هم بین این دو جناح مشاهده می‌شود.

محافظه‌کاران میانه‌رو خواستار تقویت قدرت نظام و سخت‌تر شدن مقررات اجتماعی هستند، ولی در عین‌حال از زمان روی کارآمدن احمدی‌نژاد به منتقدان سیاست‌های وی بدل شده‌اند.

خبرگزاری فارس امروز از "پیروزی چشمگیر" و کسب رای ۷۶ درصدی علی لاریجانی در شهر قم خبر داده که ممکن است موفق شود طرفداران احمدی‌نژاد را در مجلس کنار بزند و به ریاست مجلس برگزیده شود و در این صورت جایگاه خود را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده محکم کند.

نظرهای خوانندگان

گزارش دادن دولت از۶۵ درصد مشازکت انتخاباتی مردم تفاوت فاحشی با این دارد که بطورساده بگویند مثلا ۶۵
درصد از واجدین شرایط رای دادن در انتخابات شرکت داشتند. گزارش اینطور امار سا ختگی
از هول حلیم در دیگ افتادن است واین فکررا در خواننده ایجاد مکند که ۳۵ درصد باقی ممکن است که خود مسولین امور انتخابات! بوده باشند که با انتصاب
افرادی مثل لاریجانی به نمایندگی قم بااینکه او حتی یک روز هم در انجا زندگی نکرده نتایج را
چشمگیر ببینند. خداوند عاقبت رقم سازان واضافه گویان را به خیر کند.

-- Majid ، Mar 16, 2008 در ساعت 06:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)