تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مشاهدات خبرنگار زمانه از انتخابات تهران

در ساعات پایانی امروز جمعه، گزارش خبرنگار زمانه از تهران از تشکیل صف‌های قابل توجه رای‌دهندگان در برخی مساجد تهران مثل مسجد "لرزاده"، "جعفر صادق" و حسینیه ارشاد و از خلوتی بسیاری دیگر از شعب در سطح این شهر حکایت دارد.

به موجب این گزارش در برخی از شعب رای‌گیری در مساجد جنوب تهران، حضور رای‌دهندگان همچنان ادامه دارد و از آن‌جا که حوزه‌های اخذ رای در مساجد مدارس و دانشگاه‌ها برپا شده است، احتمال می‌رود شمار بیشتری از طرفداران جناح محافظه‌کار برای ریختن آرای خود به مساجد مراجعه کنند.

برخی وب‌سایت‌های نزدیک به محافظه‌کاران اعلام کرده‌اند، لیست انتخاباتی آنان در تهران در صدر قرار گرفته است.
براساس مشاهدات خبرنگار زمانه، بخش قابل‌توجهی از رای دهندگانی که به مساجد مراجعه می‌کنند، در برگه‌ رای خود فهرست‌ محافظه‌کاران را می‌نویسند.

حوزه‌های اخذ رای در مدارس و دانشگاه‌ها، محلی برای مراجعه رای‌دهندگان میانه‌رو هستند، ولی با این همه امکان تمایز مکانی میان رای دهندگان ممکن نیست، چراکه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در نزدیک‌ترین شعبه محل زندگی، آراء شان را به صندوق بریزند.

بعداز ظهر امروز، دانشجویی که برای رای دادن به اصلاح‌طلبان به یکی از شعب رای‌گیری "میدان نور" از محله‌های غرب تهران آمده بود به خبرنگار زمانه گفت:"با وجود ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان، باز هم به حضور تعداد اندکی از آنان در مجلس امیدوارم."

میزان استقبال رای‌دهندگان در میان 44 میلیون واجد شرایط شرکت در انتخابات در ایران مسئله‌ای اساسی است. اصلاح‌طلبان می‌گویند از حمایت اکثریت خاموش برخوردارند که اگر آن‌ها در رای‌گیری شرکت کنند پیروزی از آن آنان خواهد بود.

بسیاری از مردم ایران این روزها سرگرم خرید در مراکز فروشگاهی و مغازه‌های بزرگ در خیابان‌های اصلی در آستانه فرا رسیدن سال نوی ایرانی و نوروز هستند. گزارش خبرنگار زمانه حاکی است‌که در مراکز خریدی چون خیابان رودکی و سلسبیل، اکثر مردم مشغول خرید شب عید بودند و از کنار مراکز اخذ رای با بی‌تفاوتی می‌گذشتند.

افزایش آزادی‌های زنان و جوانان و بهبود اوضاع اقتصادی از جمله اهداف بسیاری از جوانان دانشجو و زنان حاضر در شعب مختلف اخذ رای است.

بحران اقتصادی ایران باعث شده است، بسیاری از احزاب محافظه‌کار این کشور که قبلا جزو طرفداران احمدی‌نژاد بودند دیدگاه منتقدانه‌ای را نسبت به عملکرد اقتصادی وی در پیش بگیرند. این گروه‌ها احمدی‌نژاد را به نادیده گرفتن دیدگاه متخصصان در برنامه ریزی‌های اقتصادی متهم می‌کنند.

یک خانم خانه‌دار که مشغول خرید سال نو در یکی از بازارهای مرکز شهر تهران است، به خبرنگار زمانه گفت، باید خانه را تمیز کنم و خرید سال نو را انجام دهم و برای بچه ها نیز لباس بخرم. وقت شرکت در انتخابات را ندارم.

بعضی از مردم قصد دارند با نرفتن به صندوق‌های رای اعتراض خود را به سیاست‌های احمدی‌نژاد نشان دهند، و این در حالی است که برخی دیگر از مردم ایران تحریم انتخابات را امری نادرست می‌دانند.

خاتمی و هاشمی امیدوارند که اکثریت خاموش ایران در انتخابات شرکت کنند و معتقدند حضور اندک مردم در این انتخابات تنها به نفع طرفداران احمدی‌نژاد خواهد بود. رفسنجانی گفته است، اگر ما رای ندهیم در این حالت آن‌هایی که ما به آن‌ها رای نداده‌ایم، وارد مجلس خواهند شد.

رای دهندگان تهرانی در انتخابات مجلس، باید اسامی 30 نامزد انتخابی خود را در حوزه تهران یادداشت کنند.

بنابراین آن‌ها برای شرکت در انتخابات که مقامات ایران آن را وظیفه‌ای میهن‌پرستانه خوانده‌اند، باید مقداری وقت صرف کنند. از حوزه تهران 30 نماینده به مجلس آینده راه پیدا می‌کنند و رای دهندگان باید به طور دستی نام‌ها و شماره‌های هر کدام از نامزدهای انتخابی خود را روی برگه‌ رای بنویسند.

رسانه‌های دولتی ایران، این انتخابات را یک جشن ملی معرفی کرده و تلویزیون دولتی موسیقی‌های میهن‌پرستانه و گزارش‌هایی از سراسر کشور پخش می‌کند. این گزارش‌ها، رای‌دهندگان را در حالی‌که برای رای دادن صف بسته‌اند، نشان می‌دهند تا بر اهمیت شرکت در انتخابات تاکید شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)