تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کتاب‌فروشی ویستار بازگشایی می‌شود


فرخنده حاجي‌زاده در بازگشايي كتاب‌فروشي ويستار، ایسنا

کتاب‌فروشی ویستار که یکی از مشهورترین مراکز فروش کتاب در تهران است، پس از چهار ماه بازگشایی می‌شود.

این کتاب‌فروشی درحالی بازگشایی می‌شود که به طور عملی به انبار یخچال و جاروبرقی و وسایل برقی منزل تبدیل شده بود و کارتون‌های مارک‌دار مالک از در و دیوار آن آویخته شده بود.

هم اکنون از نشر ویستار جز دیوارهای سفید چیزی باقی نمانده و برای تبدیل شدن آن به کتاب‌فروشی احتیاج به مرمت و بازسازی فضای داخلی دارد.

به نوشته روزنامه حیات نو اجتماعی ماجرا از آنجا آغاز شد که از حوزه انتظامی یک اخطار تخلیه سه‌روزه برای کتاب‌فروشی ویستار صادر کرد و پس از آن کتاب‌فروشی ویستار بر اساس حکم دادگاه کاملا تخلیه شد.

اما فرخنده حاجی‌زاده مدیر انتشارات و برگزارکننده‌ شب‌های شعر و قصه‌ ویستار به ایسنا می گوید: «اجرای حکم تخلیه‌ کتاب‌فروشی را از ظهر دوشنبه‌ (هفتم آبان) شروع کردیم و با شرایطی که بود، تا سه‌شنبه شب، کتاب‌ها و بخشی از وسایل را تخلیه کردیم، اما تجهیزات کتاب‌فروشی از جمله قفسه‌ها، لامپ‌ها، کولر، فریزر، تلویزیون مداربسته ماندند، که مأمور اجرای احکام صورت‌جلسه‌ای تنظیم کرد تا متخصص برای بازکردن وسایل لازم بیاید. اما صبح چهارشنبه (نهم آبان‌ماه) دیدیم بخش‌های بیرونی فروشگاه تخریب شده و لامپ‌ها و قفسه‌ها را باز کرده‌اند. حالا هم که کتاب‌فروشی کاملاً تخریب شده است.

مینو شهدی وکیل مدافع نشر ویستار‌ درباره احکام قضایی تخریب کتابفروشی ویستار می گوید: «طبیعت برخی از مکان‌ها به این صورت است که ظرف ۳، ۴ ساعت می‌توان آن مکان را تخلیه کرد، بدون اینکه خسارتی به کسی وارد شود. در حالیکه در مورد این کتاب‌فروشی، ما به فرصتی چهل و هشت ساعته احتیاج داشتیم.»

حکم تخلیه کتاب‌فروشی ویستار اواسط مهرماه سال جاری صادر شد و با وجود اعتراض وکلای مدافع در نخستین هفته آبان و با حضور ماموران قضایی و انتظامی حکم به اجرا در آمد و پس از مدتی نیز کتاب‌فروشی تخریب شد. اما پس از پیگیری‌های متعدد پرونده از سوی شعبه ۱۰ دادگاه تجدیدنظر در نهایت حکم اولیه به اجرا درآمده تخلیه کتاب‌فروشی ویستار نقض شد و این دادگاه در حکمی که پنجم اسفند ابلاغ کرد دستور داد که وضعیت این کتابفروشی به شرایط سابق اعاده شود.

در سال‌های اخیر برخی از کافه‌کتاب‌های خیابان کریمخان زند در تهران به علت آنچه تداخل صنف کافه‌داری و کتاب‌فروشی خوانده می شود پلمپ شدند. این کتاب‌فروشی‌ها در سال‌های اخیر محل رفت‌وآمد روشنفکران و نویسندگان ایرانی بوده است

نظرهای خوانندگان

هراس حاکمان مملکت آریایی-اسلامی از پاتوق و محفل و انجمن های غیردولتی قابل ادراک است

-- فرزاد ، Mar 14, 2008 در ساعت 12:20 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)