تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آیت‌الله نوری همدانی: "سروش ریشه قرآن را زده است"

یک مرجع‌‌ ‌مذهبی شیعه در ایران اعلام کرد، نظریه‌های مذهبی عبدالکریم سروش "ریشه نبوت، قرآن و وحی" را زده است.
به‌گزارش پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه، آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در قم گفت، اگر این اقدام سروش از روی غرض باشد، مسلمانان باید به تکلیف خود عمل کنند.

وی بدون توضیح بیشتر در مورد این "تکلیف" افزود: "مطالب سروش از سلمان رشدی بدتر است، جریان سلمان رشدی در سب‌النبی منحصر می‌شد."

عبدالکریم سروش در مباحث خود در باره قرآن رایی خلاف جمهور فقها انتخاب کرده است و می گوید: «در پدیده وحی "درون و برون پیامبر" تفاوتی ندارند. خدایی که موحدان راستین می‌شناسند، در برون و درون پیامبر به یک اندازه حاضر است و چه فرقی می‌کند که بگوئیم وحی خدا، از بیرون به او می‌رسد یا از درون، و جبرئیل از برون فرا می‌رسد یا از درون؟ مگر خدا بیرون پیامبر است و مگر پیامبر دور از خداست؟ نمی‌دانم چرا قرب حق با عبد و اندکاک ممکن در واجب فراموش شده و تصویر سلطان و پیک و رعیت به جای آنها نشسته است.»

وی همچنین، نزول وحی به پیامبر اسلام را با الهام‌گیری شاعر برای سرودن شعر نردیک دانسته است و می گوید: «برای درک پدیده ناآشنای وحی، می‌توانیم از پدیده آشناتر شاعری (و بطور کلی خلاقیت هنری) مدد بجوئیم و آن را بهتر فهم کنیم. این فقط در مقام تصور است. مگر غزالی نگفت برای درک پدیده وحی، می‌توانید از پدیده وسوسه شیطانی مدد بگیرید؟»

متن کامل سخنان دکتر سروش
سروش کیست؟/ ویکی‌پدیا

آقای نوری همدانی با رد این نظریه گفت:" نمی‌توان این معجزه جاوید را با اشعار که از امور بشری و برپایه تخیلات است، مقایسه کرد."
وی چنین مقایسه‌ای را منجر به "تنزل قرآن" و "ظلمی بسیار بزرگ" خواند و اظهار امیدواری کرد، نظریات سروش ناشی از "جهل" و نه "تعمد" وی باشد.

آقای نوری همدانی، در عین‌حال گفت، سروش " قدم به قدم از اصول و مبانی دینی باز می‌گردد."

نظریه جدید سروش پیش از این نیز با اعتراض برخی جریان‌های مذهبی در ایران مواجه شده بود اما بر خلاف سایر منتقدان روحانی که صرفا به انتقاد پرداخته اند آیت الله همدانی که به نظرات تندروانه مشهور است موضع تکفیری گرفته است.

عبدالکریم سروش که اکنون به تدریس در دانشگاه‌های هاروارد و پرینستون آمریکا مشغول است در پاسخ مفصلی به آیت الله سبحانی از منتقدان خود نوشته است که بزودی به کشور باز می گردد و امیدوار است بتواند در باره رای خود مناظره ای با عالمان منتقد برگزار کند.

در همین زمینه:
نامه آیت‌الله سبحانی

پاسخ عبدالکریم سروش

نظرهای خوانندگان

آقای آیت‌الله نوری همدانی من به شما عرض کنم که بدبختانه اينطور نيست و عبدالکريم سروش يک مومن معتقد به اسلام و قرآن است. در ثانی شما که معتقديد که اسلام و قرآن اقيانوسی ست و اين بحث را چندين بار که کسان متعددی شرکت داشته اند ذکر کرده ايد پس چطور حالا کسی مثل سروش با با چهر تا کلمه زيرآب پيمبر و قرآن و اسلام را زده. ولی آقای آيت الله واقعا ايکاش چنين بود ولی دردناکانه بايد گفت که چنين نيست. شايد هم آقای آيت الله دارند با ديگران موج درست می کنند که اعلاحضرت سوارش شوند. چون زمان سلمان رشدی هم ديگران موج ساختند و امام موج سواری فرمودند.

-- بدون نام ، Mar 13, 2008 در ساعت 12:01 PM

اگر این بشر مخلوق ازیک نطفه تا این اندازه گستاخ و جسور است که خود را
ایت الله یعنی مظهرونشانه ای ار خالق غیر قابل توصیف اسمانها و زمین و هر جه در عالم
است تصور کند وحتی خود را مرجع اموربداند خوب چه را باید به سروش وامثلهم خرده گرفت!!!

-- Majid ، Mar 13, 2008 در ساعت 12:01 PM

ba salam, ba tasofe faravan, risheye ghoran ra amsale afrade motahajer va kotah bini chon in ayatolah ha mizanand, chenanke ta konon chenin kardean.

-- hamed ، Mar 13, 2008 در ساعت 12:01 PM

لطفاً از این آقایان ملای فتوا به دست بپرسید خرج زندگی شان را چگونه تأمین می کنند. با سپاس

-- سبکتکین ، Mar 13, 2008 در ساعت 12:01 PM

شایسته است به کامنت گذاران محترم توصیه فرمائید نزاکت و عفت بیان (که مراعات آن نشان دهنده میزان اخلاق و تمدن خود کامنت گذاران است) را رعایت فرمایند. توجه کنید که آیت الله نوری که از بزرگان مراجع قم هستند در سخنان خود کلمه ای اهانت آمیز در مورد سروش به کار نبرده اند. فقط نظر خود را از نظر شرعی بیان فرموده اند. این که هواداران سروش نظر مخالف خودرا ثبت کنند بسیار خوب و برابر موازین تمدن و آزادی بیان است اما اهانت به گوینده نظری که دوست ندارید نه درست است و نه متمدنانه.

-- Bahram ، Mar 13, 2008 در ساعت 12:01 PM

age mitooni be soorate elmi javab bedi ke khoob age na in harfaye amianeh az ye ayatoolah zeshte shanideh beshe.

-- بدون نام ، Mar 14, 2008 در ساعت 12:01 PM

سلام لطفاً مطلب من را به آقای دکتر سروش برسانید: نوری همدانی همانطورکه می دانید فتواهای مربوط به قتلهای سیاسی از جمله ترور سعید حجاریان را صادر می کرد و در این مورد نیز با توجّه به لحن وی که «سروش ریشه قران را زده است» پیش بینی می شود حتی اگر حکم ارتداد دکتر سروش صادر نشود گروههایی ایشان را ترور کنند بنابراین در آمدن به ایران احتیاط کنند.

-- رضا ، Mar 14, 2008 در ساعت 12:01 PM

man fekr konam inha jang zargari ast zirab eslam ghablan zadeh shodeh va in harfaha asari dar asl ghazeh nadarad eslami kea hanooz sen boloogh dokhtar ra ba takid 9 sal ghamari yani 8/9 sal midanad vaghan ghabl defa ast

-- majid ، Mar 14, 2008 در ساعت 12:01 PM

بنده اصلا و ابدا طرفدار سروش نيستم . من يک لاييک و خوشبختانه آزاده ام و نه مسلمان. ولی آقای محترم از کی فتوای قتل و ارتداد متمدنانه بوده. کدام روحانی در تجاوز و شنکنجه قتل زهرا کاظمی فتوای تحريم چنين اعمالی را داد. کدام آيت الله فتوای احترام به حقوق کودکان داد. کودکان دختری که در زندانهای جمهوری اسلامی پيش از اعدام توسط برادران پاسدار شما ازاله بکارت شدند و می شوند. کدام روحانی در غم اعدام انقلابی هزاران کودک و نوجوان و پير و جوان به اتهام تنها شک در رهبری خمينی و داشتن چند اعلاميه و يا حتا هيچ فتوای نهی داد؟؟ بس کنيد. و اينجا هم باز کسانی مثل من و ما هستند و هستيم که باز هم دعوای ميان روحانيت با عمامه و بی عمامه را خواهان پايانی بدون فتوای قتل و ارتداد و خون ايم. روحانيتی که طبق اقوال خودش و تاريخش و واقعيتش و ذهنيتش به خون و قتل و حذف فيزيکی ديگرانديشان و ديگر مذهبان غوطه ور است و در ذهنيتش تنها خون است که موج می زند و هستيش بر شهيد و شهادت استوار است کجايش متمدنانه است. با اينهمه حق تمدن و متدنانه بودن است وکسی به کسی توهينی نکرده و خصوصا در اين سايت اگر کسی بالای ابروی روحانيت و مقام شامخ رهبری نشان دهد ممنوع الکمنت می شود. از تاريکخانه ها بيرون شويد.

-- پروانه یا همان آقارجب سابق ، Mar 14, 2008 در ساعت 12:01 PM

به خامنه ای تو ايران ميگن شاه مخ و نه شامخ. خوش به حالت کاشکی ماهم ميتونستيم مثل تو باشيم. ما اينجا ده کيلو حرف مفتو رو پنجاه صفحه پياده می کنيم تا دوزار گيرمون بياد و بعدم با دلهره بريم زايشگاه زايشگاه اسم جديد دانشگاهه.

-- بدون نام ، Mar 14, 2008 در ساعت 12:01 PM

به نام خدا
با عرض پوزش
1- کلام محمد با معجزه محمد یکی نیست .
2- مقایسه کلام الهی ، با کلام شاعران و دانشمندان درست نیست .
3- واسطه بودن جبرئیل در رساندن پیام الهی با والا بودن مقام پیامبر مغایرت ندارد ، بلکه مشیت الهی است .
4- اگر سخنان پیامبر وحی مستقیم الهی نباشد در آن صورت تکالیف شرعی مانند نماز و روزه چه می شود .
5- شما خود اذعان داشته اید که در معراج ، جبرئیل از ترس سوختن بال هایش به مسیر ادامه نداد . بنا بر این شما بر وجود ملائکه اعتقاد دارید . بنابر این چه اشکالی دارد که جبرئل واسطه وحی الهی باشد .
6- شکی در آن نیست که بر همه احتمال الهام وجود دارد . اما الهام وحی نیست .
7- اینکه پیامبر خود را آخرین پیامبر می نامد ، اگر قرآن پیامبر وحی الهی نبوده و نتیجه کمال انسانی باشد . در آن حالت احتمال آمدن پیامبران دیگر نیز خواهد بود . و این با سخن پیامبر مغایرت دارد.
8- هر چند که در عالم طبیعت همه چیز طبیعی است . اگر به خدا یی به عنوان خالق هستی معتقد باشیم در آن حالت وحی الهی به واسطه جبرئیل نیز طبیعی خواهد بود .
9- بهتر است به دکتر سروش به عنوان یک اندیشمند نگاه شود نه یک رهبر دینی .
10- به نظر می رسد سخنان خبر نگار هلندی با سخنان دکتر سروش یکی نیست . و خبر نگار هلندی سخنان دکتر سروش را تحریف کرده است .

-- محمد باقر صبور ، Mar 17, 2008 در ساعت 12:01 PM

روی سخنم به آقای سروش و طرفداران این آقااست اگر شما معتقد به قرآنی که هم درقرآن آمده وهم پیامبرگرامی وهم ائمه (ع) وهم علما وحتی همه مسلمانان معتقدندکه قرآن غیراز جهات دیگر ازنظر فصاحت و بلاغت یک معجزه است حال اگر بعداز1400سال یک نفر بنام آقای سروش پیدا شده که نظری غیرازاین دارد بسم الله شما که فرق شعر ومعجزه را اینقدر خوب فهمیده اید وبقیه نفهمیده اند یک سوره مثل قرآن بیاورید تاماهم فرق معجزه وشعررا بفهمیم ولی اگر نمیتوانید مجبور نیستید خود راروشنفکر دینی جابزنید وهر خزعبل من درآوردی رابه اسم روشنفکری دینی به خورد مردمی درخارج ازایران بدهید که دوست دارند با این دین مبین آشنا شوند وخدای ناکرده شمارابه عنوان نماینده ای ازطرف جامعه جهانی مسلمانان تلقی کرده وآن را سخن تمامی مسلمانان بدانندلطفا ازاین به بعد این سخنان سطحی ودور از شان اسلام ومسلمانان را به نام روشنفکری دینی به خورد مردم ندهید وقتی کسی به نام روشنفکری دینی بخواهد چیزی غیر از نظر سایر علمای اسلام به مردم بدهد باید چیزی غیرازاین هم نشود وگرنه روشنفکری دینی معنایی پیدانمی کند

-- ali ، Apr 5, 2008 در ساعت 12:01 PM

واقعا باید تاسف خرد که اسم یه همچین احمق های میشه روشن فکر..... اسلام رو شاید بعضی از اسلام نماها کاریش کردن که همرو بیزار کنن ولی اینجور برخوردام کار آدمای احمق که شعور تحقیق ندارن ببینن واقیت چیه؟

-- رومیسا ، Apr 26, 2008 در ساعت 12:01 PM

من متاسفم ما همیشه تو جامعه با آدمهای روبرو میشیم که اسمشون رو گذاشتن روشنفکر ولی کاش به اندازه یه آدم بی سواد بلد بودن حرف حسابی بزنن ..........متاسفم برای روشنفکرا باید اسمشونو عوض کنن

-- رومیسا ، Apr 26, 2008 در ساعت 12:01 PM

پای اسب فلسفه چوبین بود
پای چوبین سخت بی تمکین بود

هموطن گرامی ناراحت انتقاد نباش انا نحن نزالناالذکر وانا لها لحافظون .چه آقای سروش حق داشته باشد یا نه اگر خدایی در کار باشد که دندانهای خیلی ها مسواک خواهد شد.واگر جدا معتقدید خدا و معادی در کار نیست وبعد از مرگ همه چیز تمام میشود سعی کنید اصلا وارد این مقولات نشوید که فقط وقت تلف کردن است بچسب به مال وعیش دنیا چون زمان برنمیگردد ولحظات را خوش بگزران هم اکنون تصمیم بگیر فردا دیر است .من اگر آتئیست بودم باور کنید زور الکی برای روشنگری نمیزدم همین که این هموطن عزیز با افتخار اتئیست بودن دفاع از مردم میکند نمیداند که این خود یک بیداری است ومسئولیت خدادادی است وریشه مذهبی دارد حتی در جهان غرب یا شرق هنوز هم در کلیه امور پایه وقانون بر داده های مذهب نوشته شده است .پس بیائیم از هر مذهب واعتقادی که هستیم سعی کنیم آزاده باشیم.کینه ورزی وعناد نابود کننده انسانهاو جوامع است کلیه مذاهب افراد را از افکار واعمال پلید بر حذر داشته وامر به مساوات وبرابری و عدالت مینماید.اگر سنت ها وعادات غلط قومی را داخل مذهب نکنیم همه خواستار وخواهان مذهب خواهند شد.برقرار باشید

-- بدون نام ، May 4, 2008 در ساعت 12:01 PM

این همه حرف!
فکر میکنم یک بحث کلامی و فلسفی باید در بگیرد .فتوا صادر نکنیم چه ایت الله باشیم چه نه! بحث منطقیست و باید با مناظره و بحث منطقی جلو برود . من نوعی هم صلاحیت ندارم بیام بگم نوری همدانی بیسواده یا برعکس سروش باید اسم روشنفکر رو از خودش برداره نه ! اما سزاست در فضایی ارام بحث منطقی در بگیرد تا به نتیجه برسد . تکثر ارا دال خروج از دین نیست !

-- همکنون... ، Jun 30, 2008 در ساعت 12:01 PM

فاتوا بسوره من مثله وادعوا شهدائكم.
اگر وحي نزديك به شاعري است سوره اي مثل
ان را بياورد.ولي هرگز نتواند.

-- بدون نام ، Aug 26, 2008 در ساعت 12:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)