تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"دست‌هايي كه رو شد!‌‌"
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود به بازخوانی عمل‌کرد انتخاباتی محافظه‌کاران در چندماه گذشته پرداخت.

سرمقاله‌نویس آفتاب‌یزد با استقبال از فرارسیدن موعد انتخابات، اظهار امیدواری کرد، نتایج آن در نهایت به نفع مردم ایران باشد.

این روزنامه در عین‌حال نوشت، مراحل مختلف این انتخابات فرصت خوبی بود تا "دست" برخی محافظه‌کاران، اصلاح‌طلبان و صدا وسیمای جمهوری اسلامی برای مردم "رو" شود.

آفتاب‌یزد همچنین با انتقاد از گفت وگوی "نورالدین پیرموذن" نماینده اصلاح‌طلب مجلس هفتم، با تلویزیون صدای آمریکا، این عمل را عملی "عالمانه در جهت تخریب جبهه اصلاحات" ارزیابی کرد.

"يافتن بهترين‌ها"
روزنامه جام‌جم نیز سرمقاله امروز خود را به تشریح مختصات نامزد‌های "اصلح" انتخابات مجلس هشتم اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس جام‌جم مهم‌ترین امتیاز یک نامزد‌ انتخاباتی را "تدین" دانسته و "کارآمدی" را هم به عنوان اصلی دیگر در انتخاب نمایندگان مجلس ضرورتی انکار‌ناپذیر توصیف کرده است.

از نظر سرمقاله‌نویس امروز جام‌جم، "تجربه"، "خودباوری" و "شجاعت" می‌تواند از دیگر امتیازات یک نامزد انتخاباتی مد‌نظر را‌ی‌دهندگان قرار گیرد.

این روزنامه همچنین می‌افزاید، "مرزبندی با دشمنان" نیز می‌تواند به عنوان مهم‌ترین امتیاز سلبی یک نامزد، در نظر گرفته شود.

مجلس هفتم؛ آيينه عبرت
روزنامه مردم‌سالاری ترجیح داده است، در فاصله یک‌روز مانده به آغاز رای‌گیری انتخابات مجلس‌هشتم، به نقد و "عبرت‌گیری" از عمل‌کرد مجلس هفتم بپردازد.

این روزنامه، مجلس هفتم را در مقایسه با دولت نهم، مجلسی "باادب" و "حرف‌گوش‌کن" معرفی کرد. سرمقاله‌نویس مردم‌‌سالاری همچنین می‌نویسد، مجلس هفتم ترجیح داد از وظایف نظارتی در برابر عمل‌کرد دولت نهم خود چندان استفاده‌ای نکند.

مردم‌سالاری در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌پرسد، مسئول "گرانی‌ها"، "بی‌کاری‌ها" و تورم" روزافزون در اقتصاد ایران با چه کسی است؟ و در پاسخ این پرسش، عبارتی استفهامی، می‌آورد:" آيا تورم، گراني مسکن و کالاهاي اساسي به دليل سياست‌هاي غلط دولت و سکوت مجلس در قبال اين سياست‌ها نبوده است؟"

این روزنامه در پایان سرمقاله خود تاکید می‌کند:" لازم است کساني که روز جمعه پاي صندوق هاي راي مي‌روند شرايط زندگي خود را در دوران حاکميت دولت و مجلس اصول‌گرا مرور کرده سپس تصور کنند در صورت ادامه وضعيت فعلي چه نتايجي به بار مي‌آيد."

"اقتصاد اولويت مجلس هشتم"
روزنامه سرمایه نیز با اختصاص سرمقاله امروز خود به انتخابات مجلس هشتم، مهم‌ترین اولویت مجلس آینده را "اقتصاد" دانسته است.

سرمقاله‌نویس روزنامه سرمایه معتقد است، مجلس هشتم در صورتی می‌تواند موفق باشد که به عملیاتی کردن برخی اصول برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه که بخشی از آن از سوی دولت نهم مغفول مانده، بپردازد.

این روزنامه اولویت بعدی کار مجلس هشتم را «مديريت منطقي درآمدهاي نفتي» اعلام کرده و می‌نویسد:" دولت نهم، سياست‌هايي را در دستور كار قرارداده است كه عملا درآمدهاي نفتي، پيامدهايي منفي چون رشد نقدينگي و تورم را در پي داشته است بنابراين، مجلس هشتم، لاجرم بايد چگونه مصرف شدن درآمدهاي نفتي را در اولويت خود قرار دهد."

"خود كشون دشمن"
روزنامه کیهان با اختصاص یادداشت روز خود به مسئله انتخابات، مهم‌ترین اتفاق روز جمعه را "حضور گسترده مردم" در پای صندوق‌های رای عنوان کرد.

کیهان تاکید می‌کند: "دشمنان از حضور مردم در همه صحنه‌هايي كه نماد پايبندي آنان به انقلاب ظلم ستيز و استقلال آفرين، و بيزاري از تسلط دشمن است، در هراسند."

این روزنامه درعین‌حال پیش‌بینی کرد، روز جمعه مردم به وظیفه خود عمل خواهند کرد.

یادداشت‌نویس کیهان در پایان اظهار امیدواری کرد، مجلس هشتم مجلسی باشد که "شرافت خود را در خدمت به خلق خدا بداند."

نظرهای خوانندگان

کلام سردبیر روزنامه مردم سالاری بهترین معیار است :
"شرايط زندگي خود را در دوران حاکميت دولت و مجلس اصول‌گرا مرور کرده سپس تصور کنند در صورت ادامه وضعيت فعلي چه نتايجي به بار مي‌آيد"
اگر واقع بین باشیم و نخواهیم با تعصب جواب ندهیم ....

-- ابراهیم ، Mar 13, 2008 در ساعت 08:30 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)