تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"فرصت را از دست ندهیم"
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود به قلم غلامحسین کرباسچی از مردم ایران خواست تا در انتخابات مجلس هشتم شرکت کنند.

این روزنامه نوشت، برخی از جریان‌های سیاسی در داخل کشور تمایل چندانی به حضور مردم در صحنه انتخابات ندارند.

سرمقاله‌نویس کارگزاران، خطاب به کسانی که معتقدند سازمان‌های بین‌المللی باید بر انتخابات ایران نظارت داشته باشند، می‌نویسد:" باید دید که در کجای دنیا سازمان‌های بین‌المللی مداخله کرده و مسائل و مشکلات آن کشور حل شده است؟"

کرباسچی "سستی و وادادگی" را یکی از مهمترین کاستی‌های احتمالی در انتخابات دانسته و آورده است:" سستی و وادادگی دیگر عاملی است که ممکن است برخی از اشخاص را از حضور در پای صندوق‌های رای در روز 24 اسفند بازدارد. حال آنکه باید بپرسید با وجود این همه مشکلات جدی کشور در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی به ویژه افزایش نقدینگی و تورم ناشی از تصمیم‌های نابجا و کارشناسی‌نشده یک‌شبه دولت نهم و مجلس هفتم کدام وجدان آسوده خواهد ماند که بار دیگر اداره کشور را به دست اصول‌گرایان بسپارد و آزموده را بار دیگر بیازماید؟"

این روزنامه در پایان ترویج "فضای یاس و ناامیدی" را یکی دیگر از عوامل کاهش حضور مردم در انتخابات معرفی کرده و می‌نویسد:"از همه ملت ایران می‌خواهیم که روز جمعه 24 اسفند در پای صندوق‌های رای حاضر شوند."

"دقت در انتخابات"
روزنامه مردم‌سالاری سرمقاله امروز خود را به انتخابات مجلس هشتم اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره به حضور مهم مردم رد انتخابات می‌نویسد:" تقنین و نظارت، به عنوان دو وظیفه اساسی نمایندگان، تنها در مجلسی کارآمد به صورت جامع محقق می‌شود. اینجاست که نقش مردم به عنوان کسانی که نتیجه انتخابات را رقم می‌زنند، پررنگ و جدی می‌شود."

روزنامه مردم‌سالاری در ادامه سرمقاله خود با ذکر سه‌نکته انتخاباتی خطاب به رای‌دهندگان نوشته است، در انتخابات روز جمعه باید به "کارنامه افراد"، "برنامه‌ نامزد‌ها" و "تبلیغات واقعی نامزد‌ها" توجه کرد.

این روزنامه در پایان اظهار امیدواری کرد:" انتخاب آگاهانه و عالمانه امروز ما، سرنوشت 4 سال نظارت و تقنین کشور را رقم می زند. پس بکوشیم انتخابی کنیم که بعدا از آن رضایت خاطر داشته باشیم."

"چگونه انتخاب کنیم؟"
روزنامه کیهان در یادداشت‌روز خود به رای‌دهندگان هشدار داده است که فریب تبلیغات انتخاباتی را نخورند.

کیهان تاکید کرده است که برخلاف محتوای برخی از تابلو‌های تبلیغاتی نامزد‌های نمایندگی مجلس، آنان به سبب همنوائی با برنامه دشمن، صلاحیت حضور در مجلس را ندارند.

این روزنامه پیشنهاد کرده است، رای‌دهندگان به لیستی واحد و وفادار به جمهوری اسلامی رای بدهند.

کیهان در پایان یادداشت خود، می‌نویسد:" هر یک از جریانات سیاسی کشور که اکثریت مجلس هشتم را در اختیار داشته باشند و نتیجه انتخابات هرچه باشد، پیروزی بزرگی برای اسلام، انقلاب و مردم تلقی می شود و صد البته نمایندگان مجلس هشتم از هرجناحی که باشند، نماینده همه مردم ایران و قابل احترام برای همه خواهند بود."

"انتخاب آگاهانه"
روزنامه جمهوری اسلامی نیز سرمقاله امروز خود را به انتخابات مجلس هشتم اختصاص داده است.

این روزنامه با پیش‌بینی حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، به هفت نکته در انتخابات مجلس هشتم اشاره کرده است.

1- ملاک اصلی رای‌دهندگان وابستگی جناحی نباشد.2- لیست‌های واحد رای‌دهندگان را دچار غفلت نکند. 3- لیست‌های واحد نباید رای‌دهندگان را تحت‌ثاثیر قرار دهد. 4- مجلس هشتم از وجود "مدرس‌ها" خالی است. 5- اختلاف در لیست‌های انتخاباتی "رحمت" است. 6- نام روحانیون در لیست‌های انتخاباتی کم‌رنگ است. 7- ولخرجی نامزد‌های انتخاباتی نشانه "بی‌صلاحیتی" آنان است.

روزنامه جمهوری اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرده است، روز جمعه با حضور مردم در انتخابات "دشمنان" ناامید شوند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)