تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خاتمی مردم را به شرکت در انتخابات فراخواند

محمد‌خاتمی رئیس‌جمهور سابق ایران از مردم این کشور خواست با حضور در انتخابات مجلس هشتم، سحر کسانی که اعتقادی به مردم ندارند را باطل کنند.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که امروز سه‌شنبه در جمع مردم جنوب‌شهر تهران سخنرانی می‌کرد، گفت:" سحر تنگ‌نظري‌هايي كه در غياب مردم، مي‌خواهد سليقه‌اي خاص را حاكم كند، باید با حضور مردم باطل شود."

وی همچنین تاکید کرد، با "تظاهر، هوچي‌گري و تحجر" مسائل و مشکلات کشور حل نمی‌شود.

رئيس موسسه گفت‌وگوي تمدن‌‌ها همچنین گفت، قصد ندارد به اتهاماتی که به وی و برخی از نیرو‌های میانه‌رو در ایران زده می‌شود، پاسخ دهد.

روزنامه کیهان، امروز در عنوان صفحه اول و یادداشت روز خود، از مواضع انتخاباتی محمد‌خاتمی و برادرش محمد‌رضا خاتمی به شدت انتقاد کرد و نوشت، آن‌ها مواضع یکسانی در تحولات داخلی اتخاذ نمی‌کنند.

محمد‌خاتمی، با انتقاد از وضعیت کنونی فعالیت‌های سیاسی در ایران اعلام کرد، اگر این کشور می‌خواهد الگویی برای کشور‌های منطقه باشد، باید به آزادی‌های سیاسی احترام بگذارد.

تبلیغات سرد
در حالی‌که بسیاری از جریان‌های سیاسی در ایران، مردم را تشویق به حضور در انتخابات می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد تبليغات يك هفته‌اي انتخابات تاكنون از سروصدا زیادی برخودار نبوده است.

ممنوعیت نصب گسترده پوستر نامزدها در اماكن مختلف از جمله ساختمان‌ها، چراغ‌ خيابان‌ها، فضاي آزاد و ديوارها، موجب شده كه رقابت انتخاباتي جلوه ظاهري كمي داشته باشد. هرچند تابلو‌های انتخاباتی گروه‌هاي سياسي در خيابان‌هاي اصلي تهران و شهرهای بزرگ ایران افراشته شده، اما برخي از راي‌دهندگان هنوز نمي‌دانند چگونه افرادي را از بين حدود 4 هزار و 500 نامزد انتخاباتي در سراسر كشور انتخاب كنند.

اصلاح‌طلبان مي‌گويند ممنوعيت نصب پوستر كه مجلس كنوني تحت نظر محافظه‌كاران آن را اعمال كرده، راه ديگري براي دشوار كردن كار براي اصلاح‌طلبان است.

محافظه‌كاران رسانه‌هاي دولتي را كنترل مي‌كنند كه حضور بهتري نصيب آنان در برنامه هاي راديو و تلويزيوني مي‌كند، اما آن‌ها با رد این سخنان می‌گویند، شرایط برابر و یکسانی برای تبلیغات انتخاباتی همه نامزد‌ها فراهم شده است.

نظرهای خوانندگان

"كه حضور بهتري نصيب آنان در برنامه هاي راديو و تلويزيوني مي‌كند،" what does it mean?!!!!!!

-- hdjd ، Mar 11, 2008 در ساعت 08:39 PM

چگونه یک مسلمان می تواند به "سحر" و جادو معتقد باشد!!! اقای خاتمی و برادر ایشان باید بدانند که دیگر وقت فریب و نیرنگ گذشته است.

خاتمی درواقع فرقی با احمدی نژاد ندارد. والسلام.

-- Majid ، Mar 11, 2008 در ساعت 08:39 PM

انتخابات فرمایشی ست . . تنها اتفاق خوب حضور کمرنگ مردم میتونه باشه .. که غیرممکن به نظر میاد .. این اتفاق نمی افته لاقل تا 30 ساله دیگه. . شاید در دوره سلطان سوم . .

-- حلزون ، Mar 11, 2008 در ساعت 08:39 PM

متاسفم از اینکه به خاتمی رای دادم فرق زیادی با احمدی ندارد این جماعت فقط مردم را به بازی گرفتند تحریم بهترین کار ممکن است

-- MARYAM ، Mar 11, 2008 در ساعت 08:39 PM

"تسليم شدن كشورها درمقابل زورگويي استكبار جهاني، موجب عقب ماندگي آنان مي شود" (عین عبارت اقای خامنه ای در دیدار امروزش با رئیس جمهور اندونزی به نقل از ایسنا) . این سخن حقی است ولی نمی دانم چرا این حق گویی ها همیشه برای انیرانی ها باید گفته شود. به هر حال، پرسش من ایرانی محجور شده و صغیر گشته و نارشید فرض شده از مقام عظمای ولایت آقایان خامنه ای و خاتمی که هر دو همزمان تکلیف فرمورده اند من در انتخابات جمعه شرکت کنم این است که ایا نمی توان بر همین اساس گفت که شرکت در انتخاباتی که به قول جمهور انسان های عاقل دور و برم از لحظه ثبت نام اش تا مرحله نظارت استصوابی و بلکه تا آخرین لحظه بر پایه ظلم و ستم آشکار (=زور) بنا شده است به معنای تسلیم شدن در برابر زورگویی است که به قول خود حضرت سلطان موجب عقب ماندگی است؟ سلطان را نمی دانم اما مطمئنم اقای خاتمی طالب عقب ماندگی و تحقیر بیشتر از این من ایرانی مظلوم و بینوا و سرکوب شده نیست! یا نکند من اشتباه می کنم و اقای خاتمی هم دارد سحر می کند!
و البته خدا از باطن همه ما آگاه است.

-- قاسمی ، Mar 11, 2008 در ساعت 08:39 PM

بله همان طور که دفعه قبل که این آقا در اکثریت بود سحر را باطل کرد این دفعه هم سحر راباطل می کند. به همین ترتیب پیش یرود تازه 6 سال دیگر اگر قدرت به دست همین آقا بیفتد برگشته ایم اول انقلاب. خوب چه مسیر خوبی برای روحانیت و طرفداران خمینی. این وسط مانده ایم که مردم چرا باید دوباره رای دهند شما که بر سرکار هستید چه احمدی نژاد رییس جمهور باشد چه خاتمی.اسم فاشیسم را هم که گذاشته اید سلطان که در فرهنگ مردم عادی سازی شود. انصافاً چه دسیسه هایی که در آستین روحانیت نیست.اما این وسط از همه جالب تر روشنفکرانی هستند که در شعار به احمدی نژاد و خامنه ای می تازند و روز عمل همه را قانع می کنند که به خامنه ای رای بدهند. این تراژدی تاریخ است که ملتی که ادعای برتری در هوش و هنر داشت این چنین دسیسه بازانی را بر اریکه ببیند.

-- علی اصغر رمضانپور ، Mar 11, 2008 در ساعت 08:39 PM

تنها ظهور دوباره پیامبر موسی لازم است که با عصای خود این سحر و جادویی
را که ۳۰ سال ملتی را مسخ ومسحور کرده نابود کند. انتخابات نمایشی بخشی از برنامه های
ساحران است.

-- Hamid ، Mar 11, 2008 در ساعت 08:39 PM

مردم دیگه باندازه ئی از بابت این نظام و ادمهاشو سیستم گردانندگی مملکت و انتخابات و مصرف پول بیهوده ملت ( همین امروز دو باره اعطای ملوکانه اعلیحضرت خامنه ئی از طریق رئیس دفتر او احمدی نژاد بمبلغ ۱۵۰ میلیون یورو دیگر به دانشمندان اتمی نیکاراکوا ! ) و خیلی خیلی چیزهای دیگه دنده شون نرم شده که انتخاب خاتمی و خامنه ئی و خمینی و خلخالی و بقیه براشون توفیری نداره مخصوصأ که چه »» بپای صندوقهای رای برن و یا نرن «« خوب میدونن که اونا خودشون ، خودشونو دعوت میکنن و یکراست سرشون و میندازن پائين و میان تو !. مگر اینکه یه روز خدا دلش رحم بیاد و یه کاندیدای روئين تن از عالم غیب بفرسته که »» قتلهای زنجیره ئي و قتلهای محفلی و قتلهای رسمی دولتی !!! «« روش اثر نداشته باشه و با جرات اعلام بکنه که ای مردم این رژیم و این حکومت و این ادمها از روز اول »» کشک «« تشریف داشته اند ! بیائید پای صندوقهای رای »» تا فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم !! «« .
داوید .

-- داوید. ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

farghe khatami va ahmadinejad mesle rooz roshan ast kafist be sharayete eghtesadi emrooze Iran negah konid va oon ro ba 4 ya 5 sale pish ke naft 20$ bood moghayese konid ya be rabte Iran ba keshvar haye donya tavajoh konid motvajeh mishavid Iran cheghadr monzavi shode ya be vaziyate hoghooghe bashar negah konid va bebinid cheghadr vakhim tar shode ya aslan berid dakke roozname forooshiye sare kooche khodetoon tedade roozname ha ro beshmarid va ba zamane khatami moghayese konid ya na aslan chera be maghzetoon feshar bioarid faghat ye negahi be begiro beband haye dakhele khiyaboon ya daneshgah ha biandazid . sharayet kheyli fargh karde albate agar adam delesh bekhad tafavotha ro ba cheshm haye baz va bedoone kine va hobbo boghz bebine.

-- mehrnoosh ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

از دوم خرداد به اين سو خاتمی به من رای دهنده به او خيانت کرده بنا بر اين از اين به بعد هم خيانت خواهد و بنا بر اين پيش از دوم خرداد هم خيانت می کرده. اين بابا حتا امروز هم حاضر نيست راستش را بگويد. چرا برای اينکه او هم به نوبه ی خودش با عملش نشان می دهد که سرسپرده ی ولايت فقيه است. آن روزها که ما در جلو دانشگاه خون از گلویمان جاری بود او عوض آمدن نزد ما کتک خوردگان ما قلع و قمع شدگان با رنگ و روی باخته به دستبوسی امام خامنه ای رفت. آنروز بيست چهار مليون و هشتصدهزار رای داشت. من به او رای دادم و از آن روز تا کنون هزار بار به خود نفرين لعن و مرگ بر گفتم، گريه کردم. من از مردم ايران التماس می کنم که روحانيت شيعه را تنها بگذارد. اين روحانيت در تماميتش ايران را بر باد خواهد داد.

-- بدون نام ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

میگن دوران انقلاب کردن سپری شده ، برای تغییر ساختار حکومت انقلاب بدترین راهه ، عده ای دیگه میگن بهترین راه همین صندوقهاییه که ممکنه هر چیزی از توش سر در بیاره الا رای مردم؛ آقایونی که میگن بیایید رای بدید هیچ فکر نکردن که زمانیکه هر دو قوه دستشون بود چرا نتونستن از رای مردم حفاظت کنن حالا که دزد و قاضی یکی شده چه جوری میخان جلوی تقلبا رو بگیرن، همین احمدی نژاد مگه با تقلیب چماقدارا نیومد بالا، چه چیزی عوض شده که سلامت انتخابات رو تضمین کنه، جز اینکه همون چماق بدستا حالا شدن مجری انتخابات!!!

-- تورج ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

آقایونی که میگن بیایید رای بدید هیچ فکر نکردن که زمانیکه هر دو قوه دستشون بود چرا نتونستن از رای مردم حفاظت کنن حالا که دزد و قاضی یکی شده چه جوری میخان جلوی تقلبا رو بگیرن، همین احمدی نژاد مگه با تقلیب چماقدارا نیومد بالا، چه چیزی عوض شده که سلامت انتخابات رو تضمین کنه، جز اینکه همون چماق بدستا حالا شدن مجری انتخابات!!!

-- تورج ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

اینجا اتحاد استراتژیک اصولگرایان و2 خردادیها با بنیادگرایان آشکار میشود. شبیه این حرفها را رفسنجانی هم هفته پیش بیان کرد. فراموش نکنیم که خاتمی ورفسنجانی سر مصلحت نظام سابقه بیعت با کروبی را هم داشته اند.

-- Hamid221 ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

شرکت کنیم
!

-- امین کیا ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

ما همیشه انسانهای بیحوصله ای بوده ایم. گذاشتیم بگذرد.. بگذرد.. بگذرد.. یکهو انقلاب کرده ایم. و یقیناً انقلابی نپخته...بدون در نظر گرفتن آگاهیهای ملزوم آن. و انقلاب بدون آگاهی فاجعه است یقیناً.
هیچ وقت ...هیچ وقت نباید متصور شد که آگاهی امری به سادگی گذشتن یک سال یا 10 سال یا.. است. من اصلاحات لاکپشتی امسال مهندس بازرگان یا سید محمد خاتمی رو ترجیح میدم به شورش بدون آگاهی.
و معتقدم تا روز موعود کشور باید دست کسی باشد که ا اقل ضربه کمتری ببیند. این را من می دانم که ذره ذره و با تمام سلولهایم احساس میکنم چون در ایران زندگی میکنم...
و به امثال کروبی هم هیچ وقت وقعی نمینهم چون فقط و فقط دغدغه قدرت دارند و سر بزنگاه امثال آیت ا... منتظری ها را سلاخی می کنند.
پس فردا با افتخار یک لاکپشت که به اندازه لاکپشتیش آگاهی دارد می روم و رای می دهم به لیست یاران سید بزرگوارمان خاتمی.
خوش باشید

-- بهزاد ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

آقای خاتمی دیگر بس کن تبلیغ این رزیم را و اگر حرفی داری با مردم بزن و در غیر آب به آسیاب این خلافت نا حق نریز. جمعیت آگاه و ستم دیده ایرانی دیگر این شگردها را شناخته است و در این انتخابات مضحک و فرمایشی شرکت نخواهد کرد. به شما هم توصیه می کنیم که آنروز را در خانه بمانید و به پای قتلگاه امید این ملت ستم نروید که جز بدنامی چیزی برای شما نخواهد داشت. ما ملت به حد کافی ستم کشیده ایم و دیگر به این نظام بی نظام نه میگوییم. انتخابات اسفند ارزانی گردانندگان آن و با عدم شرکت اعتراض خودمان را به گوش جهانیان می رسانیم. رای بیهوده دیگر هرگز

-- داریوش ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

dar doreye khatami hichvaght oza enghadr eftezah nabood,az hame nazar..khatami laaghal ba khodesh azadie ezhare nazar ro avord ..aslan engar ma mardom doos darim dar har halati benalim ..mage ba tahrim gheir az majlese haftom va ahmadinejad chizi ayedemoon shod?

-- بدون نام ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

دستگاه انتخابات جمهوری اسلامی به علت داشتن مرحلۀ «تأیید صلاحیت» که در آن بسیاری از علاقه مندان برای نامزد شدن بر اساس سلیقۀ رهبران رد صلاحیت می شوند، قادر به برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه به معنای واقعه ای نیست. در چنین فضایی مردم قادر به اظهار نظر و بیان خواسته هایشان نیستند.

این روشن است که مردم ایران دوست ندارند در انزوا باشند ولی متأسفانه رهبران ایران با ادامۀ سیاست هایشان آنها را منزوی می کنند. ایالات متحده خواستار پایان این انزوا و بازگشت ایران به صحنۀ جهانی به عنوان یک شریک مسئول است.

-- گروه فرارسی دیجیتال ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

آقای خاتمی اگر به انتخابات واقعی اهمیتی می‌دادند، انتخابات ریاست‌جمهوری را که تحت نظارت خودشان بود و تقلب را در آن دیدند باطل اعلام می‌کردند. خودشان اعتماد مردم را ضایع کردند حالا چه جای توصیه!

-- هومن ، Mar 12, 2008 در ساعت 08:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)