تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

استعفای نخست‌وزیر صربستان

به دنبال بغرنج شدن روابط نخست‌وزیر ناسیونالیست و رئیس‌جمهور غرب‌گرای صربستان بر سر استقلال کوزوو، دولت این کشور سقوط کرد.

به گزارش رویترز، «وویسلا کوشتونیتسا» نخست‌وزیر صربستان هنگام اعلام استعفای خود و انحلال کابینه ائتلافی‌اش گفت: "حکومتی که فاقد سیاست‌های واحد است نمی‌تواند کارکرد داشته باشد." وی ادامه داد: "این انتهای کار این دولت است."
در همین حال، «بوریس تادیچ» رئیس‌جمهور صربستان نیز در بیانیه‌ای گفت که به زودی زمان برگزاری انتخابات جدید را اعلام می‌کند چرا که "برای غلبه بر بحران‌های سیاسی، راه دموکراتیکی وجود دارد."

اما او با ادعای کوشتونیتسا که علت اختلاف میان آن‌ها را استقلال کوزوو عنوان کرده بود مخالفت کرد و افزود: "البته کوزوو جزء جدایی ناپذیر کشور ماست ولی این را که دولت صربستان فاقد سیاست واحدی در رابطه با اروپا، چشم انداز اقتصادی و شهروندانش است، می‌پذیرم."

وی معتقد است صربستان، تنها در صورت پیوستن به اتحادیه اروپا قادر به دفاع از حقوق خود در مورد کوزوو است. این در حالی است که نخست وزیر مستعفی صربستان می‌گوید اتحادیه اروپا بایستی ابتدا استقلال کوزوو را رد کند تا بلگراد عضویت در آن را بپذیرد.

بر اساس این گزارش،کوشتونیتسا تاکید کرده است: "تصمیم گیری در این زمینه باید به مردم واگذار شود و به زودی یازده ماه می را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنم."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)