تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"بی‌دقتی ما؛ نمك نشناسی دیگران!
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود به موضوع لغو دور چهارم مذاکرات بین ایران و آمریکا در عراق پرداخته است.

آفتاب‌یزد در بخش ابتدایی سرمقاله با نقد موضع‌گیری هجومی دولت احمدی‌نژاد علیه منتقدان و بی‌اعتنایی مشاوران و تصمیم‌سازان دولتی به انتقاد‌ها و نظرات کارشناسی دیگران، می‌نویسد: "رویه‌ای كه رئیس‌جمهور و همكاران او در دولت نهم در برابر منتقدان داخلی در پیش گرفته‌اند، تاكنون در بسیاری از عرصه‌ها، مخالفت‌هایی برانگیخته و اعتراضاتی را به دنبال داشته است."

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود به موضوع سفر هیات‌ ایرانی به عراق به منظور انجام مذاکرات دور چهارم با طرف‌های آمریکایی و لغو این دیدار از سوی آمریکایی‌ها پرداخته و می‌نویسد: "در حالی كه هنوز مُركب وعده‌های ایران برای وام تقریباً بلاعوض یك میلیارد دلاری به عراق خشك نشده است، عراقی‌های نمك نشناس به دنبال توجیه رفتار اهانت آمیز آمریكایی‌ها نسبت به هیئت ایرانی هستند."

آفتاب‌یزد در پایان چنین نوشته است: "اگر امروز كه عراقی‌ها و آمریكایی‌ها به ما محتاج هستند در برابر آنها قاطعیت به خرج ندهیم– حداقل به همان اندازه كه نسبت به بعضی جناح‌ها و فعالان سیاسی داخلی قاطع هستیم– مطمئنا پس از عبور آنها از شرایط فعلی، برخورد با آنها مشكل‌تر خواهد بود."

"حضور آگاهانه"
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود به تشریح "حساسیت‌ ویژه " این دوره از انتخابات مجلس در ایران پرداخته است.

جمهوری‌اسلامی بر این باور است، پرونده هسته‌ای ایران و تلاش غربی‌ها برای شکست دادن مقاومت مردم این کشور در این‌ خصوص، حساسیت انتخابات مجلس هشتم را بیش از دوره‌های گذشته افزایش داده است.

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود تاکید می‌کند: "همه ما مردم ایران باید در انتخابات جمعه آینده با آگاهی حضور یابیم و مطمئن باشیم كه حضور ما دشمن را ناامید و نظام جمهوری اسلامی را تقویت خواهد كرد."

"«نود» الگوی سیاست ماست"
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود پیشنهاد کرده است که سیاست و اقتصاد در ایران نیز دارای برنامه‌ای شبیه برنامه "نود"( برنامه دوشنبه‌ شب‌های نقد فوتبال ایران در تلویزیون) باشد.

دنیای اقتصاد می‌نویسد: " اگر سرنوشت تیم ملی فوتبال برای مردم ما اهمیت دارد و باید به همین دلیل مجالی به برنامه نود داد، باید توجه داشت که نان و آب نیز برای مردم مهم‌تر و مورد توجه‌تر است. لذا باید انتظار داشت که برنامه‌های مشابه نود در عرصه اقتصاد مجال بروز و ظهور یابد و آموزشی اساسی در این زمینه به توده مردم عرضه شود."

این روزنامه در پایان سرمقاله خود هم می‌نویسد: " سیاست گذاری اقتصادی می‌تواند به سمت اصلاح و تعالی پیش رود؛ همان‌گونه که تصمیم‌گیری‌های مربوط به عرصه فوتبال و تیم ملی چنان در معرض توجه افکار عمومی‌است که مسئولان امر در مورد هر اقدامی‌کمال احتیاط را می‌کنند. بحث و گفت‌وگوی آزاد در عرصه اقتصاد نه تنها منجر به اصلاح سیاست‌های اقتصادی خواهد شد، بلکه آموزشی عمومی‌ در جهت اصلاح فرهنگ اقتصادی آن‌ها به همراه خواهد داشت. به امید تحقق این مطلوب!"

"تورم مهم‌ترین چالش اقتصاد"
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود به بحث تورم در ایران پرداخته است.

این روزنامه در اشاره‌ای کوتاه به مهمترین عامل رشد نرخ تورم در سال‌های اخیر، می‌نویسد: "مهم‌ترین چالش اقتصادی سال 86 را می‌توان رشد تورم اعلام كرد كه آن هم ناشی از رشد درآمدهای نفتی طی سال‌های تصدی‌گری دولت نهم است. نرخ تورم در پایان بهمن ماه سال جاری نسبت به بهمن ماه سال 85، حدود 8/17 درصد بوده است. علت این رشد را باید در افزایش نرخ نقدینگی جست وجو كرد كه پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به بیش از 150 هزار میلیارد تومان برسد."

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با تشریح جزییات بیشتری از عوامل رشد نرخ تورم در ایران، به مسئولان اقتصادی پیشنهاد کرده است که برای کاهش تورم در این کشور باید چنین عمل کنند: "در گام نخست باید به ضرورت كاهش حجم دولت اشاره كرد. در برنامه چهارم در قالب مجموعه‌ای از تصمیمات، قرار بر این بود كه از حجم دولت كاسته شود. از جمله واگذاری مالكیت‌ها و تصدی‌های دولتی، هدف‌مند كردن یارانه‌ها، حكمرانی خوب. نكته دوم این است كه تاثیرات افزایش درآمدهای نفتی را باید به سمت گسترش سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و موثر حركت داد. همچنین باید اقتصاد را به سمت رشد بالای اقتصادی و رفاه جامعه سوق دهیم، به طوری كه درآمدهای نفتی به سمت سرمایه‌گذاری مولد حركت كند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)