تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حافظ منافع تهران در قاهره احضار شد

دولت مصر، مسئول دفتر حفاظت از منافع ايران در قاهره را در اعتراض به تظاهرات در برابر مقر هیئت نمایندگی مصر در تهران احضار كرد.

به گزارش رويترز عصر روز چهارشنبه گذشته، حدود 100 معترض در مقابل هيات نمايندگي مصر در تهران در اعتراض به اقدامات اسرائيل در غزه تجمع كردند، شعارهاي "مرگ بر امريكا" و "مرگ بر اسرائيل" سردادند و پرچم اسرائيل را به آتش كشيدند.

برخي از تظاهر‌كنندگان، عکس‌های حسني مبارك رئيس جمهور مصر و ايهود اولمرت نخست وزير اسرائیل را در دست داشتند كه در كنار هم نشسته بودند و لبخند می زدند، روي اين تصاوير به فارسي و عربي نوشته شده بود: "مزدور برو گمشو".

مصر و اردن، تنها کشورهای عربی هستند که با اسرائیل روابط مسالمت‌آمیزی دارند.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه مصر با صدور بيانیه اي اعلام كرد، تظاهرات كنندگان شعارهایي علیه مصر و سياست هاي این کشور سر دادند.

در اين بيانيه آمده‌است، مصر در همان روزي كه در تهران تظاهرات برپا شد ميزبان منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران بود و در خلال توقف وي در فرودگاه قاهره از وي "به گرمي" استقبال کرد.

وزارت امور خارجه مصر در اين بيانيه نوشته است: "اجازه برگزاری اين تظاهرات، پيام بسيار منفي براي آينده و توسعه روابط احتمالی دوجانبه بين دو كشور دارد."

روابط ديپلماتيك ايران و مصر از زمان انقلاب اسلامي در ايران در سال 1979 قطع است، اما دو كشور داراي دفتر حفاظت منافع در سطح پايين نمايندگي هستند.

ايران در 5 سال گذشته، چندين بار سعي كرده مصر را به عادي‌سازي روابط متقاعد سازند اما مصر تاکید کرده که ایران باید ابتدا تصویر مردی که انور سادات رئیس جمهور این کشور را در سال 1981 ترور کرد از خیابانی در تهران بردارد.

هيات نمايندگي ايران در قاهره اعلام كرد هنوز از احضار رئيس دفتر يا اعتراض مصر اطلاعي ندارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)