تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بیانیه وزیرخارجه سوئد در انتقاد از لغو سفر اردلان

کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد روز پنج شنبه ششم مارس با انتشار بیانیه ای رسمی، جلوگیری از سفر پروین اردلان فعال جنبش زنان در ایران به استکهلم را مورد انتقاد قرار داد و آن را نمونه دیگری از وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در ایران نامید.

به نوشته وب سایت استکهلمیان، در بیانیه رسمی وزیر امور خارجه سوئد آمده است:
"خبر جلوگیری از سفر پروین اردلان فعال ایرانی حقوق بشر جهت مسافرت به استکهلم و دریافت جایزه سال 2007 اولاف پالمه با ناخرسندی به اطلاع من رسید. من تلاشهای پروین اردلان جهت پیشبرد حقوق بشر در ایران را تحسین می کنم. تلاشهای خانم اردلان و همکاران او دارای ارزشی ویژه برای وضعیت زنان در ایران است. متاسفانه این نمونه دیگری از به وخامت گرائیدن وضعیت حقوق بشر در ایران است".

به گزارش خبرنگار زمانه، روز پنج شنبه در مراسمی با شرکت شماری از مقامات پیشین سوئد، جایزه اولاف پالمه، از جوایز بزرگ حقوق بشر، به پروین اردلان تعلق گرفت و شیرین اردلان خواهر خانم اردلان این جایزه را از طرف او دریافت کرد.

پروین اردلان از اعضای کمپین یک میلیون امضاء و برنده جایزه اولاف پالمه، پس از اعلام این خبر از سوی مقام‌های قوه‌قضاییه به دادسرای امنیت تهران احضار شد و از سفرش به سوئد برای دریافت این جایزه جلوگیری شد.

لیسبــِت پالمه، همسر اولاف پالمه، نخست‌وزیر ترورشده سوئدی، در این مراسم، لوح تقدیری را به شیرین اردلان خواهر پروین اردلان اهداء کرد. در این مراسم که در استکهلم برگزار شد نخست‌وزیر سابق و نمایندگان سابق پارلمان سوئد و جمعی از فمینیست‌های سوئدی و ایرانی نیز شرکت داشتند.

پروین اردلان در یک پیام ویدئویی که در این مراسم پخش شد به بازداشت و تهدید ۵۰ تن از فعالان کمپین اشاره کرد و بر مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های برابری‌خواهانه زنان تأکید کرد.

اردلان در این پیام گفت: اگر ما زنان ایران به درافکندن طرحی برای بیان خواسته‌ها و اولویت‌هایمان قادر شده‌ایم این خواسته‌ها با تلاش فعالان جنبش‌ها و نهادهای حقوق بشری در سراسر دنیا دنبال شده و هرچه بیشتر تداوم یافته است.

پروین اردلان قرار بود تا خود شخصاً برای دریافت جایزه اولاف پالمه به سوئد سفر کند ولی مقامات ایرانی از این سفر جلوگیری کردند.

خانم اردلان یکی از فعالان جنبش زنان است که در دهه ۱۹۹۰ زنان، مرکز فرهنگی زنان را در ایران تأسیس کرند و در سال ۲۰۰۵ نام زنستان را راه‌اندازی نمودند.

نظرهای خوانندگان

پروین اردلان عزیز چهل و یک سال سن دارد نه سی و شش سال.مرکز فرهنگی زنان را حدود دوازده نفر از اعضای فعلی با هم تاسیس کردند و نام هفت نفر به عنوان هیئت موسس به وزارت ارشاد که مجوز مرکز فرهنگی زنان از این نهاد است ارائه شد. زنستان یکی از پروژه های مرکز فرهنگی زنان در کمیته کاری رسانه بود که شش نفر از اعضای مرکز فرهنگی زنان به همراه افراد داوطلبی که از ابتدا همراه این پروژه بودند با هم تاسیس کردیم. همواره یکی از دغدغه های همه ما اعضای مرکز فرهنگی زنان تلاش در جلوگیری از بازتولید سیستم کاری عمودی و ایجاد سلسله مراتب بوده و هست و هرگز از سمت های رایجی چون مدیر عامل و سخنگو و مسول کمیته و غیره در میان ما خبری نبود. پروین اردلان نازنین ما یکی از اعضای زنستان و یکی از اعضای مرکز فرهنگی زنان است و نه موسس. آیا لازم به توضیح و تاکید است که اولین وظیفه و مسئولیت هر خبرنگار کسب اطمینان از صحت داده ها و اخبار است؟!

-- فرناز سیفی ، Mar 7, 2008 در ساعت 04:38 PM

مشکله شما چیسـت؟ به خانومه ارددلان حسودی میکنید؟ واقعا که

-- ehsan ، Mar 8, 2008 در ساعت 04:38 PM

هرکس که ذره ای من یا خانم اردلان را بشناسد از عمق صمیمیت، دوستی و علاقه ما به هم باخبر است و شخصن در پروسه کار فمینیستی به دو زن بسیار مدیونم که اولین آنها پروین اردلان است و همه آنچه بی دریغ به من آموخته است و رابطه دوستی ما بسیار عمیق و باارزش است. مشکل من تحریف واقعیات و اطلاعات نادرست در اختیار خواننده گذاشتن است و این نوع از روزنامه نگاری بی دقت. همین امروز اگر کسی پروین اردلان یا مرکز فرهنگی زنان یا زنستان را در گوگل جستجو کند، با این اخبار نادرست نیز مواجه خواهد شد. باور بفرمایید بابت اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار می دهیم مسول هستیم!! سعی کنید دو قدم آن سوتر را هم ببینید و انتقادها را انقدر در اشل های بچگانه و ابلهانه قرار ندهید.
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
زمانه ـ با سپاس از توجه و یادآوری شما، متن خبر اصلاح شد.

-- فرناز سیفی ، Mar 8, 2008 در ساعت 04:38 PM

من هم بویی از حسادت در گفتار ایشان احساس نکردم!

-- فاطر ، Mar 8, 2008 در ساعت 04:38 PM

سلام موضوع پروژه ی من دفاع از حقوق زنان ایرانی است از شما تقاضای کمک دارم

-- tarlan ، Apr 5, 2008 در ساعت 04:38 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)