تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حمایت شش برنده نوبل از جنبش زنان ایران

شش برنده جایزه صلح نوبل به همراه 280 سازمان و فعال حقوق زنان از سراسر جهان، با انتشار بیانیه‌ای از جنبش برابری‌خواهانه زنان در ایران حمایت کردند.

" وانگاری ماتائی"، "شيرين عبادی"، "جودی ويليامز"، "ريگوبرتا توم"، "بتی ويليامز" و "مايرد کوريگان" شش برنده جایزه‌ صلح نوبلی هستند که به همراه صدها تن از فعالین حقوق زن در جهان با امضای این بیانیه از حکومت ايران درخواست کردند "به اعمال فشار و اتخاذ سياست‌های خشن عليه فعالان حقوق برابر" پايان دهد.

متن کامل بیانیه را بخوانید

این بیانیه که در آستانه 8 مارس روز جهانی زن منتشر شد، تاکید می‌کند: "جنبش حقوق زنان در ايران با موانع و تهديدهای بی‌سابقه‌ای روبروست. به مناسبت ۸ مارس – روز جهانی زن- ما همبستگی خود را با زنان در دستيابی به حقوق برابر و پايان دادن به تبعيض قانونمند رايج عليه زنان در ايران اعلام می‌کنيم."

در اين بيانيه از حکومت ايران مصرانه درخواست شده است: "همه محدوديت‌های آزادی بيان و تجمع مسالمت‌آميز را مطابق با تعهدات ايران در پيمان‌های بين‌المللی حقوق بشر که طبق قانون اساسی ايران نيز الزام آوراست، رفع کند."

این بیانیه در حالی منتشر شد که برخی از " کمپين يک ميليون امضا" که برای اصلاح قوانين تبعيض‌آميز تشکيل شده است از سوی مقام‌های امنیتی و قضائی ایران بازداشت شده‌اند.

براساس اعلام این بیانیه، تاکنون ۴۳ نفر از اعضای کمپین بازداشت و تعدادی تحت عنوان "اقدام عليه امنيت ملی" محاکمه شده‌اند.

"هانا عبدی" و "روناک صفازاده"، دو فعال اين کمپين، بيش از ۵ ماه است که در سنندج در بازداشت بسر می‌برند. ماموران امنيتی هفته گذشته نیز از سفر پروين اردلان، يکی از بنيانگذاران کمپين، به سوئد برای دريافت جايزه اولاف پالمه جلوگيری کردند.

نظرهای خوانندگان

تلاش برای برابری زن و مرد اولین و موثرترین قدم برای ازادی انسان است

-- مازیار ، Mar 9, 2008 در ساعت 11:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)