تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض به سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه علم و صنعت

حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که اکثر آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دادند، دراعتراض به تصویب تبعیض جنسیتی در دوره کارشناسی ارشد در مقابل دفتر ریاست دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش روزنامه اعتماد دانشجویان با حمل پلاکاردهایی که روی آنها نوشته بود؛ «کارشناسی ارشد حق ما است» و «با تبعیض جنسیتی مخالفیم» خواستار حضور رئیس دانشگاه و پاسخگویی و توضیح او درباره گفته هایش شدند.

به گزارش شاهدان عینی این تجمع تا حدود ساعت ۱۴ بعدازظهر سه شنبه ادامه داشت تا آنکه دکتر جبل عاملی رئیس دانشگاه در جلسه پرسش و پاسخ خبر سهمیه بندی جنسیتی را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علم صنعت در این باره گفت:« قرار نیست هیچ سهمیه‌بندی در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت اعمال شود. تبعیض جنسیتی مانع از ورود نخبگان به دانشگاه ها می شود و دانشگاه علم و صنعت هیچ برنامه‌ای برای اعمال پذیرش جنسیتی ندارد.»

این در حالی است که به نوشته روزنامه اعتماد محمدسعید جبل عاملی یک ماه پیش در گفت وگو با ایسنا گفته بود «در صورتی که مشکلات مالی و خوابگاهی دانشگاه حل نشود، دانشگاه نمی تواند برای سال آینده در بخش تحصیلات تکمیلی دانشجوی دختر جذب کند.»

اعتراض به سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه های ایران در حالی صورت می گیرد که چندی پیش رئیس سازمان سنجش کشور به طور رسمی جزئیات سهمیه بندی در کنکور را اعلام کرد.

مقام‌های آموزش عالی ایرانی تصمیم گرفته‌اند سهمیه‌ای را برای تامین حضور دست‌کم ۳۰ درصد دانشجو از هر جنس در دانشگاه‌ها پس از ارقام هشدار دهنده درباره شمار فزاینده دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها تعیین کنند.

زنان در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های ایران اکثریت را در اختیار دارند. آزمون‌هایی هر سال برای ورود به دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و از دست‌کم پنج سال پیش بیش از ۶۰ درصد از پذیرفته‌شدگان دختران و کمتر از ۴۰ درصد از پسران هستند.

سهمیه بندی جنسیتی به یکی از موضوعات مورد بحث در تبلیغات انتخاباتی نیز تبدیل شده است. احمد توکلی نماینده‌ مجلس در جلسه‌ای که با موضوع «نقد مجلس هفتم» در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد با دفاع از سهمیه بندی جنسیتی گفت:« اگر قرار باشد ترکیب جمعیتی دانشگاه‌ها طوری باشد که در زمانی زنان تحصیل‌کرده‌ای داشته باشیم که خواستگارانی تحصیل‌نکرده داشته باشند، مشکلاتی به وجود خواهد آمد که کیان خانواده را تهدید می‌کند و به نظر من این ظلم به زنان است.»

چندی پیش گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که ریاست آن را احمدتوکلی بر عهده دارد در مورد قبولی‌های کنکور در سال‌های اخیر به تفکیک جنسیت با به صدا درآوردن زنگ خطر در این خصوص اعلام کرده است، تعداد رو به رشد دانشجویان دختر در سال‌های آینده منجر به بروز مشکلات اجتماعی خواهد شد، زیرا بازار کار نمی‌تواند این تعداد دختر را که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند را جذب کند.

از سوی دیگر سهیلا جلودارزاده نماینده‌ دوره هفتم و کاندیدای دوره‌ هشتم مجلس گفت:« مجلس می‌تواند از این سیاست‌گذاری‌ها جلوگیری کند. سهمیه‌بندی نبودن گزینش دانشجو اقدامی است که به شایستگی و لیاقت امتیاز می‌دهد و اگر زنانی در کمیسیون آموزش عالی باشند، مقاومت می‌کنند و نمی‌گذارند سهمیه‌بندی اتفاق بیفتد»

نظرهای خوانندگان

من به عنوان یه علم و صنعتی این دلایل را غیر منطقی می دانم واقعا چه کسانی را قرار است به عنوان نماینده کشور انتخاب کنیم منطق این گونه افراد در حد اعراب جاهلیت می باشد مقصر ما نیستیم که توانایی علمی مان بیشتر از قشر مذکر این جامعه می باشد یااگر بیشتر نیست کمتر هم نیست
آیا رشد تحصیلی و فرهنگی بیشتر مادران در تربیت فرزندان تاثیر نمی گذارد چطور یک عده این گونه جسارت به خرج می دهند و حتی این عمل شان را حمایت از زنان اعلام می کنند
وای به حال آینده ی این کشور که نمایندگانی مثل شما دارد

-- فاطمه ، Mar 8, 2008 در ساعت 11:04 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)