تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رزمایش فرانسه، امارات و قطر در خلیج فارس

رزمایش مشترک فرانسه، امارات متحده‌عربی و قطر در منطقه خلیج فارس، پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این رزمایش مشترک که "سپر خلیج صفر یک" نام داشت، حدود ۴ هزار نظامی فرانسوی، اماراتی و قطری شرکت کردند و به مدت ۱۲ روز در منطقه نظامی "الحمرا" ادامه داشت.

الحمرا منطقه‌ای نظامی در غرب امارات ‌متحده عربی در نزدیکی مرز عربستان سعودی و مشرف بر خلیج فارس است؛ جایی که بیش از ۴۰ درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند.

بر اساس این گزارش، شخصیت‌های ارشد امارات متحده عربی و رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های ۳ کشور شرکت کننده در این رزمایش، جریان این عملیات را از نزدیک دنبال می‌کردند.

این نخستین بار بود که قطر در چنین رزمایشی با حضور فرانسه و امارات شرکت می‌کرد.
فرانسه و امارات عربی متحده به موجب توافقنامه دفاعی که در سال ۱۹۹۵ منعقد شد هر ۴ سال یک بار رزمایش های از این نوع را برگزار می‌کنند.

فرانسه که همکاری نظامی خود را با کشورهای ثروتمند حوزه نفت خیز خلیج فارس تقویت کرده در ژانویه امسال توافقنامه‌ای در خصوص ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی با امارات امضا کرد که قرار است در سال ۲۰۰۹ عملیاتی شود.

این گزارش می افزاید، فرانسه همچنین در سال ۱۹۹۴ توافقنامه‌ای نظامی با قطر منعقد کرد که به موجب آن یک شعبه از مدرسه نظامی "سن سیر" فرانسه در این کشور دایر خواهد شد. این نخستین بار است که یک شبعه از این مدرسه در خارج از فرانسه ایجاد می شود.
فرانسه در همین زمینه توافقنامه‌ای نظامی با کویت نیز امضاء کرده و با عربستان سعودی نیز در مورد همکاری های نظامی، رایزنی های مستمری دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)