تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گندم ایران در خطر آفت

سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌ متحد (فائو) اعلام کرد، نوعی آفت قارچ ‌گیاهی گندم که قبلا در شرق آفریقا و یمن شیوع یافته بود به مزارع ایران نیز سرایت کرده است.
آسوشیتدپرس به نقل از فائو افزود، حدود ۸۰ درصد از همه گونه‌های گندم کشت‌شده در آسیا و آفریقا، مستعد و در معرض خطر آلودگی به "زنگ ساقه گندم" قرار گرفته‌اند که می‌تواند مزارع را از میان ببرد.

این گزارش حاکی است، بررسی‌های آزمایشگاهی نیز وجود زنگ ساقه گندم را در غرب ایران تأئید کرده و تولید کنندگان مهم گندم مثل افغانستان، هند، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان را نگران کرده‌است

.

"شیواجی پاندی" مدیر اداره کاشت و حفاظت گیاهان فائو گفت: " شناسایی قارچ زنگ ساقه گندم در ایران بسیار نگران‌کننده است زیرا این قارچ به سرعت گسترش می‌یابد و می‌تواند تولید گندم را در کشورهایی که به طور مستقیم آلوده شده اند به شدت کاهش دهد."

هاگ‌های این نوع قارچ که نخستین بار در سال ۱۹۹۹ در اوگاندا مشاهده و شناسایی شد به وسیله باد و تا فواصل بسیار دور پراکنده می‌شوند.

بر اساس این گزارش، سال گذشته، اتیوپی و کنیا به علت آلودگی مزارع شان به زنگ ساقه گندم، متحمل ضرر و زیان زیادی شدند. این آفت در سال گذشته، حتی مزارع یمن را نیز آلوده کرد.

فائو از جامعه‌جهانی و کشورهای آلوده به این آفت خواست، تدابیر نظارتی و کنترلی خود را بیشتر و به فکر یافتن گونه هایی از گندم باشند که در برابر آفاتی از این قبیل مقاوم هستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)