تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

روسیه: امریکا مخالفتی با نیروگاه بوشهر ندارد

سفير روسيه در سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت, امريكا از كمك روسيه به ايران در زمينه ساخت و تامين سوخت نيروگاه هسته‌اي بوشهر كه فرصت راه‌اندازي يك برنامه هسته‌اي غير‌نظامي را براي ايران فراهم كرده حمايت مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري آلمان, "ويتالي چوركين" سفير روسيه در سازمان ملل متحد يك روز پس از راي شوراي امنيت به اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران, به علت خودداري اين كشور از تعليق برنامه غني سازي اورانيوم گفت, دولت ايران بايد اين "واقعيت جديد" را درك و با جامعه بين‌المللي همكاري كند.

چوركين افزود, پاسخ یکسان امريكا, روسيه, چين, فرانسه و انگليس؛ پنج عضو دائم شوراي امنيت به همراه آلمان به برنامه هسته‌ای ایران, اين واقعيت را مشخص كرده‌است.

وزراي امور خارجه اين شش كشور روز دوشنبه در لندن با انتشار بيانيه‌اي از اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران حمايت كردند.

بر اساس این گزارش، چوركين تاکید کرد, دولت امريكا "مخالفت قاطع" خود با تامين اورانيوم غني شده از سوي روسيه براي رآكتور بوشهر را كه برای تامين برق براي ايران ساخته شده, كنار گذاشته است.

وي گفت: " آن‌چه در گذشته اتفاق افتاده مربوط به گذشته بوده و اكنون نوع مذاكرات متفاوت شده است. در پيشنهادهاي وزراي خارجه اين شش كشور فرصت بزرگي از جمله شانس رفع مشکلات ایران با امریکا در اختيار اين کشور قرار مي‌گيرد."

چوركين با اشاره به وعده‌های مطرح ‌شده مبني بر كمك به برنامه هسته‌اي غير نظامي ايران گفت: "واقعيت جديدي از تضمين‌های بین‌المللی نه تنها در حرف، بلكه در عمل هم برای ایران وجود دارد. حمايت امريكا نشانه حسن‌نيت جامعه بين‌المللي است كه اميدواريم زمينه بهتري را براي بررسي امكان تعليق غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران و فراهم شدن امكان از سرگيري مذاكرات فراهم سازد."

سفير روسيه در سازمان ملل متحد تاکید کرد دولت روسيه به تامين سوخت نيروگاه بوشهر ادامه خواهد داد، اقدامي كه به گفته وي بايد مشوقي براي تعليق برنامه غني سازي اورانيوم از سوي ايران باشد.

نظرهای خوانندگان

اینا هم یکی به نعل میکوبند و یکی به میخ
هدف اصلی هم یه چیز ه
گرفتن امتیاز بیشتر

-- بدون نام ، Mar 7, 2008 در ساعت 05:31 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)