تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اجلاس سران عرب در آستانه تحریم

يكي از مقامات عربستان گفت اگر لبنان به اجلاس سران عرب در سوريه دعوت نشود عربستان و ديگر كشورهاي عرب حوزه خليج فارس اين اجلاس راتحريم می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از این مقام سعودی نوشت لبنان چه رئیس جمهور داشته باشد و چه نداشته باشد باید به این اجلاس دعوت شود و ما منتظر اقدام سوریه در این خصوص هستیم.

لبنان که از نوامبر سال گذشته، فاقد رئیس جمهور است با بحرانی سیاسی که نتیجه اختلافات سوریه و عربستان سعودی است دست و پنجه نرم می‌کند. این اختلاف به اجلاس سالیانه سران عرب که 29 و 30 مارس در سوریه برگزار می شود نیز سرایت کرده‌است.

بر اساس این گزارش، سوریه و ایران از شبه نظامیان شیعه حزب الله که مخالف دولت هستند حمایت می‌کنند.

عربستان سعودی و متحدان غربی این کشور نیز حامی کابینه "فواد سینیوره" نخست وزیر لبنان هستند.

سینیوره از نوامبر 2006 که 6 وزیر هوادار سوریه از کابینه کناره‌گییری کردند از هر گونه قانون‌گذاری ناتوان بوده است.

دولت لبنان دمشق را به خاطر مانع‌تراشی بر سر انتخاب رئیس جمهور جیدی در لبنان متهم می‌کند. نظامیان سوریه پس از 29 سال در آوریل 2005 از لبنان خارج شدند.

خبرگزاری فرانسه افزوده است، در همین حال یکی از مقامات سعودی اعلام كرد كشورش در اجلاس سران عرب شركت مي‌كند، اما منتظر نتايج نشست وزيران عرب در قاهره كه فردا چهارشنبه برگزار مي شود، می‌ماند. البته او به این نکته که آیا ملک عبدالله یا مقام دیگری هیئت سعودی را هدایت می‌کند اشاره‌ای نکرد. عربستان سعودی نیز هنوز به اجلاس سران عرب دعوت نشده است.

بر اساس قانون اساسی لبنان، در نبود رئیس جمهور، نخست وزیر اختیارات او را عهده‌دار می‌شود اما مخالفان می‌گویند سینیوره مشروعیت خود را از دست داده‌است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)