تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: آمریکا باید عراق را ترک کند

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران، اتهام امریکا درباره آموزش وتجهیز افراطیون عراق توسط ایران را رد کرد و از ایالات متحده خواست عراق را ترک کند.

آسوشیتدپرس گزارش داد، وی در یک کنفرانس خبری در پایان سفر بی سابقه‌اش به عراق گفت، ادعای امریکا مبنی بر آموزش شبه نظامیان شیعی که به نظامیان امریکا و گروه‌های مسلمان رقیب در این کشور حمله می‌کنند برای ایرانیان اهمیتی ندارد.

وی که در طول گفته ها‌یش لبخند بر لب داشت، افزود: "البته مقامات امریکایی چنین نظراتی دارند و آن‌ها را مطرح هم می‌کنند اما ما اهمیتی نمی‌دهیم چرا که اظهارات آن‌ها بر پایه اطلاعات نادرستی مطرح می‌شود. ما نمی‌توانیم روی گفته‌های امریکایی‌ها حساب کنیم."

احمدی‌نژاد در ادامه حضور بیگانگان در عراق را "توهین به مردم منطقه وتحقیر ملت" عراق دانست.

بر اساس این گزارش، احمدی نژاد نخستین رئیس جمهور ایرانی است که از عراق دیدن می کند. دیدار دو روزه او از عراق، نتیجه ناخواسته حضور امریکا در عراق پس از ورود ارتش امریکا به خاک این کشور و برکناری صدام حسین از قدرت ارزیابی می‌شود.

احمدی‌نژاد به گرمی از سوی جلال طالبانی رئیس جمهور کرد سنی و سایر رهبران عراق مورد استقبال قرار گرفت. او تهران و بغداد را دو ملت "برادر" دانست که دارای باورها و ارزش‌های مشترکی هستند.

وی پس از دیدار با جلال طالبانی که به احمدی‌نژاد گفته بود او را "عمو جلال" بنامد برای دیدار با نوری المالکی نخست وزیر شیعه عراق از منطقه تحت کنترل امریکا عبور کرد.

مقامات عراقی‌ تلاش می‌کنند توازنی هر چند ناپایدار میان امریکا و ایران برقرار کنند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)