تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

امریکای جنوبی در آستانه جنگ

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، هزاران نظامی و تانک را در مرز این کشور با کلمبیا به اتهام کشاندن آمریکای جنوبی به جنگ، مستقر کرد.

آسوشیتدپرس نوشت، پس از کشته شدن یکی از رهبران برجسته شورشیان"فارک" در اکوادور از سوی نیروهای کلمبیا، ونزوئلا و اکوادور نیروهای خود را در مرز با کلمبیا به حالت آماده باش درآوردند.

چاوز اعلام کرد، در صورت تجاوز ارتش کلمبیا به خاک ونزوئلا، این کشور با پاسخ نظامی مواجه خواهد شد.

وی همچنین دستور داد سفارت ونزوئلا در "بوگوتا" پایتخت کلمبیا تعطیل شود.

واشنگتن كه از جنگ كلمبيا عليه شورشيان فارک حمايت مي‌كند، اعلام كرده است كه پس از واكنش عجيب چاوز تحولات منطقه را زير نظر گرفته‌است.

این گزارش حاکی است "رافائل کورآ" رئیس جمهوری اکوادر نیز در اقدام مشابهی، نیروهای نظامی کشورش را به مرزهای کلمبیا گسیل کرده، سفیر خود را از بوگوتا فراخوانده و دستور اخراج برجسته‌ترین مقام دیپلماتیک کلمبیا از اکوادور را نیز صادر کرده است.

بی‌بی‌سی‌نیوز نیز در این زمینه خبر داد، کلمبیا اعلام کرده اسنادی مبنی بر همکاری شورشیان چپ‌گرای فارک با کورآ رئیس جمهور اکوادور بدست آورده است.

نظامیان کلمبیا با ورود به اکوادور، "رائول ریز" رهبر برجسته فارک و 16 شورشی دیگر را کشتند.

یکی از ژنرال‌های ارشد کلمبیایی اعلام کرد، سندی وجود دارد که نشان می‌دهد "ریز"، وزیر اطلاعات اکوادور را ملاقات کرده و طرفین درباره علاقه آقای کورآ در زمینه برقراری روابط رسمی با فارک با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

پیش از آن، "فرناندو آراجو" وزیر خارجه کلمبیا در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ضرورت ورود نیروهای این کشور به خاک اکوادور، از این اقدام اظهار تاسف کرده بود. فرانسه از طرفين درخواست کرده است فعاليت‌هاي خود را محدود كنند.

نظرهای خوانندگان

ببینیم این بار جمهوری اسلامی به چه بهانه ای خودشو نخود آش اونجا میکنه و تروریست و تسلیحات برای رفیق چاوز ارسال میکنه. اون جماعت نه مسلمون هستن و نه فلسطینی و لبنانی میکشن.عرق خوری و بساط رقص و جشن هم که راه به راه دارن فقط چون داداش هوگو دیکتاتور هست و با امریکا تیریپ منفی داره بر امت اسلامی واجبه که برن انتحاری شهید بشن اونجا.
شرط میبندم ایران خودشو قاطی این داستان خواهد کرد حالا یا علنی و یا مثل بیشتر اوقات یواشکی و زیرزیرکی. فرستادن موشک و بمب و متخصص خود-انفجاری و این جور چیزا تو رساله هم توصیه شده.
کافیه یه ساس یا شته یه وره دنیا یه بادی ازش در بره که توش چیزی ضد امریکا باشه این جماعت سریع میچسبن بهش و برادرش میشن.

-- محسن ، Mar 3, 2008 در ساعت 04:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)