تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

استقبال گرم مقامات عراقی از احمدی نژاد

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در آغاز دیدار دو روزه خود از عراق، این سفر را آغاز رابطه بین دو کشور مسلمان و همسایه نامید.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر نوشت، این نخستین دیدار یک رئیس جمهور ایرانی از عراق است که پس از جنگی 8 ساله در دهه شصت و کشته شدن حدود یک میلیون نفر، برای گسترش مناسبات دو طرفه صورت می‌گیرد.

احمدی نژاد پس از دیدار با همتای عراقی خود جلال طالبانی در محل اقامتگاه وی، در یک کنفرانس خبری گفت و گو های انجام شده را "بسیار مثبت" ارزیابی کرد.

رئیس جمهور عرا ق نیز در حالی که می خندید و مشتاقانه دست احمدی نژاد را می فشرد، دیدار وی از این کشور را "تاریخی" نامید.

خبرگزاری فرانسه می افزاید، احمدی نژاد با بیان این که مردم عراق روزهای "دشواری" را می گذرانند ادامه داد: "ما در فضایی دوستانه و سازنده، مذاکرات خوبی با یکدیگر داشتیم. ایران و عراق، فهم مشترکی از قضایا دارند و هر 2 کشور به تقویت همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تمایل نشان می دهند."

او در حالی که لبخند می زد، وجود عراقی متحد و قدرتمند را خواسته همه همسایگان این کشور اعلام کرد.

بی‌بی‌سی‌نیوز نیز با اشاره به استقبال گرم مقامات عراقی از احمدی نژاد نوشت، دیدار دو روزه وی از عراق نوعی خودنمایی حامیان حکومت شیعه عراق است.

بر اساس این گزارش، دیدار رئیس جمهور ایران از عراق، بدون همکاری ایالات متحده انجام می شود و نیروهای امریکایی، خود را در تامین امنیت این دیدار و انتقال احمدی نژاد به وسیله هلیکوپتر به مرکز بغداد دخالت نداده اند.

به همین دلیل وی مجبور شد از فرودگاه تا محل استقرار جلال طالبانی را که مسیری خطرناک گزارش شده با خودرو طی کند.

گزارش‌ها حاکی است احمدي نژاد در اقامتگاه جلال طالباني رئيس جمهور عراق مورد استقبال رسمي قرار گرفت و از گارد ويژه سان ديد. وی که لباسی غیر رسمی پوشیده بود با مسئولان عراقي كه براي خوشامد گويي به وي صف كشيده بودند از جمله "برهم صالح" معاون نخست وزير عراق دست داد، اماهيچ گفت و گويي ميان آن ها رد و بدل نشد. احمدي نژاد در فرودگاه از سوي هوشيار زيباري وزير امور خارجه و "موفق الربيعي" مشاور امنيت ملي عراق مورد استقبال قرار گرفت.

نظرهای خوانندگان

Aya Iraq ghablan kesh-var'e Mow-sal-mown nabood? Agar beh deedar-ha-yeh Khatami ba Chalabee, Hakim, Malek Noori ghal az esh-ghal va deedar'e Ahmadi-nejad ba Karzai va deedar ha-la az Irag fekr kooneem cheh na-tee-jeh kha-him gereft? Agar America Shah ra mesl'e Sadam bar-me-dasht va Ahmadi-nejad ra mesl'e Malek'e Noori dar Iran ghar-ar me-dowd on vaght cheh me-kardeem? Va Salaam

-- Amir ، Mar 2, 2008 در ساعت 08:16 PM

احمدی نژاد یک بیلیون دلار به عراق داده. میخواستید استقبال سرد بکنند؟

-- محفوظ ، Mar 2, 2008 در ساعت 08:16 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)