تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"توپ در حياط نيويورك!"
روزنامه کیهان در یادداشت‌روز خود به تجزیه وتحلیل تلاش کشور‌های اروپایی برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه سوم برضد ایران در شورای امنیت پرداخته است.

یادداشت‌نویس این روزنامه براین باو است که رسیدن به اجماع در شورای امنیت علیه ایران "تا حدي غيرممكن است". این روزنامه همچنین در قالب یادداشت خود خبر می‌دهد که "متن قطعنامه سوم" ضعیف‌تر از قطعنامه‌های قبلی است.

روزنامه کیهان در ادامه به انتقاد از موضع‌گیری اروپا و آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت، آنان را متهم کرد که با جنگ روانی می‌خواهند این پرونده را به انحراف بکشانند.

این روزنامه در پایان پیش‌بینی کرده است که آمریکا نمی‌تواند به "چماق بزرگتر" برضد ایران دست یابد.

"مجلس خبرگان و انتظارات آينده"
روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود به قلم "مصطفی درایتی" به موضوع مجلس خبرگان و انتخابات مجلس هشتم پرداخته است.

سرمقاله‌نویس اعتماد با تمجید از ساختار‌های قانونی قدرت در ایران و با تاکیدد بر این نکته که جمهوری اسلامی یکی از بهترین قوانین دموکراتیک در جهان را دارد، می‌نویسد:" امروز مشکلاتي در کشور وجود دارد، ناشي از آن است که برخي از نهادهاي پيش بيني شده در قانون، نقش مورد انتظار خود را به شايستگي ايفا نکرده‌اند."

اعتماد در بخش دیگری از سرمقاله‌ خود با اشاره به این نکته که تقویت ر نهادهای قانونی در گرو برگزاری انتخابات آزاد است، می‌نویسد:" برگزاري انتخابات رقابتي جز آن‌که مجلسي کارآمد و موثر را در پي دارد، دورکننده بسياري از تهديدات و چالش‌هاي بين‌المللي، منطقه‌يي و حتي داخلي است. ايجاد هر گونه محدوديت سليقه‌يي، جز آن‌که جايگاه و نقش اين مجالس را تحت تاثير قرار خواهد داد به همان نسبت اثربخشي‌هاي جانبي آن را نيز کاهش خواهد داد."

اهداف آمریکا در آب‌های لبنان
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود به تشریح اهداف آمریکا از اعزام یک ناو جنگی به سواحل لبنان پرداخته است.

سرمقاله‌نویس جمهوری اسلامی در نقد سیاست‌های آمریکا در لبنان، بر این باور است که واشنگتن به پنچ دلیل اقدام به نمایش این مانور نظامی در نزدیکی آب‌های لبنان کرده است.

این روزنامه در تشریح این اهداف پنج‌گانه می‌نویسد:

1- آمريكا تلاش مي‌كند انتخاب رئيس‌جمهور را در لبنان آن‌قدر به تاخير بياندازد تا مخالفان سينيوره مجبور شوند استمرار حكومت وي را بپذيرند.

2- آمریکا و اسراییل در فقدان "عماد مغنیه" می‌خواهند قدرت نظامی خود را به رخ کشور‌های منطقه بکشند.

3- آمریکا و اسراییل به‌دنبال زدودن آثار شکست خود در جنگ 33 روزه لبنان هستند.

4- خط و نشان كشيدن براي سوري‌ها به‌ويژه در آستانه اجلاس سران عرب در دمشق نيز مي‌تواند از اهداف آمريكائي‌ها باشد.

5- "تلاش براي حل بخشي از شكست جمهوری‌خواهان از آخرين حربه‌هائي است كه دارودسته بوش مي‌توانند به آن متوسل شوند و اعزام ناو جنگي به سواحل لبنان اين هدف را نيز دنبال مي‌كند."

"الزامات تورم‌زدايي در سال 87"
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود بع پدیده تورم و راه‌های کنترل آن در ایرانِ سال آینده پرداخته است.

این روزنامه با تمجید از الگوی علمی بانک مرکزی در کنترل تورم در ایران، می‌نویسد:" به باور ناظران اقتصادی امروز رویکرد بانک مرکزی بیش از سایر ارگان های اقتصادی دولت، به الگوهای علمی نزدیک است و با سابقه‌اي که از تصمیم‌های دولتی و نامزد پست ریاست بانک وجود داشت، کمتر کسی پیش‌بینی مي‌کرد که تغییرات بانک مرکزی به این نقطه مطلوب برسد."

دنیای اقتصاد در ادامه سرمقاله خود با انتقاد از سیاست‌های دولت در دامن زدن به نرخ تورم و نقش بی‌اثر بانک مرکزی در ممانعت از چنین رفتار "معتاد گونه‌ای" می‌آورد:" متاسفانه، بزرگان مقامات مالی باز، بودجه‌اي را بدون کمترین مخالفتی در دست اجرا گرفتند که بالاتر از بودجه‌های قبلی روند انبساطی را در پیش گرفته است. در این بین باید پذیرفت که نمی‌توان انتظاری آنچنانی از بانک مرکزی داشت. بانک مرکزی چه مي‌تواند بکند؟ ابزاری که دولت بدو واگذار کرده چیست؟ آیا غیر از این است که ماهیت بانک مرکزی به گاوصندوق دولت تقلیل یافته است؟ آخر بانک مرکزی که حتی نتواند نرخ بهره را دست کاری کند، سیاستگذار پولی است؟"

این روزنامه در پایان نتیجه گرفته است:" قصد، دانش، تلاش، تبحر و... مقامات کنونی بانک مرکزی به هیچ رو کفایت حل معضلات کنونی را نمی‌کند. فقدان قدرت قانونی لازم و عدم توانایی بانک مرکزی برای ایستادن در مقابل دولت چه در بعد سیاستگذاری و چه در محدود ساختن وام‌های دولتی بزرگ‌ترین مانع برای حذف تورم ایران است."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)