تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

امریکا: برد موشک‌های ایران به اروپا می‌رسد

به نوشته "لس‌آنجلس‌تايمز"، امريكا درباره افزایش برد موشك‌هاي ايران تا پایتخت‌های اروپا هشدار داد.

این روزنامه به نقل از مقامي كه مسئول توسعه يك سامانه دفاعی در اروپاست نوشت، تهران در 2 یا 3 سال آینده، موشکی تولید می‌کند که می‌تواند بیشتر پايتخت‌های اروپایی را هدف قرار دهد.

سرلشگر نيروی هوایي "هنري اوبرينگ" كه مدير آژانس دفاع موشكي آمريكا نیز هست در این خصوص گفت: " ايران در حال‌حاضر هم داراي موشك‌های است كه در صورت جنگ با اسرائيل، می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. بنابراین باید درباره تلاش این کشور در افزایش برد موشك هايش فكر كنيم."

وی هشدار داد: " لندن، پاريس و بروكسل در معرض تهديد موشك‌هاي ميان برد ايران قرار خواهند گرفت."

لس‌آنجلس‌تايمز در ادامه نوشت، بسياري در اروپا در مورد اين كه آيا ايران شهرهای اروپا را هدف قرار خواهد داد يا خير، ترديد دارند اما سرلشگر "اوبرينگ" مي گويد مي‌توان تصور كرد تنها در مدت 7 سال، ايران مجهز به سلاح هسته‌ای، مانع از عبور محموله‌های نفت در خليج فارس شود يا شبه نظامیان القاعده براي تنبيه اروپا به خاطر اشغال سرزمين‌های مقدس مسلمانان، كشتی‌هايی مسلح به موشك‌های اسكاد با كلاهك هسته‌ای در سواحل اروپا مستقر كنند."

این روزنامه افزوده است، زمان اين هشدار نمی‌توانست تصادفی باشد چرا كه مقامات دولت بوش در هفته گذشته سعی داشتند از طريق گفت‌و‌گو در واشنگتن، آخرين موانع را براي رسيدن به توافق با لهستان و جمهوری چك در مورد استقرار سامانه راداری و رهگيری موشك آمريكا بردارند.

يكی از مقامات وزارت امور خارجه چك كه مسئول سياست‌های امنيتی است پيش‌بينی كرده كه تا پيش از برگزاری اجلاس سران ناتو در بخارست، در ماه آينده اين توافق صورت بگیرد و تا تابستان سال آينده به تصويب مجلس چك برسد. اما روسيه شديدا با اين اقدام مخالف است و آن را يك زيرساخت نظامی جديد و دائمي امريكا در نزديكي مرزهايش در اروپاي مركزي قلمداد می‌کند.

به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز "جین شارپ"يك كارشناس در این باره می‌گويد: " حتي اگر استقرار يك سامانه دفاع موشكی بالستيك براي مقابله با يك دشمن بالقوه، قابل توجيه باشد اين اقدام باز هم باعث بی ثباتی خواهد شد. چرا که دشمن بالقوه نيز برای مقابله، توانايی تهاجمي خود را افزايش می‌دهد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)