تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

زلزله ۵ریشتری خلخال را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی پنج درجه در مقیاس امواج درونی زمین عصر یكشنبه (چهار فروردین) حوالی شهرستان خلخال در استان اردبیل را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ‪ ۱۶‬و۴۰‬دقیقه شهر هشتچین مركز بخش خورش رستم شهرستان خلخال را لرزاند اما تاکنون تلفات جانی نداشته است.

به گزارش ایرنا این زمین لرزه موجب تخریب‪ ۳۰ ‬تا ‪ ۱۰۰‬درصدی واحدهای مسكونی و دامی شش روستای منطقه خلخال شده است.

بر اساس اعلام فرماندار شهرستان خلخال این زمین لرزه موجب تخریب همه واحدهای مسكونی روستای آق سو، تخریب ‪ ۸۰‬درصدی واحدهای مسكونی روستای كرنق و تخریب ‪ ۷۰‬درصدی واحدهای مسكونی و دامی روستای سوسهاب شده است.

همچنین واحدهای مسكونی و دامی روستای میره جین روستای گیوی زاویه و و روستای برندق نیز خسارت دیدند.

این زمین لرزه در استانهای گیلان و زنجان نیز احساس شده است.

طی روزهای اخیر زلزله های متعددی مناطق مختلف ایران را لرزانده است.

شبكه‌های لرزه نگاری وابسته به مركز ژئوفیزیك دانشگاه تهران دومین فروردین ماه زلزله ای به ۳.۹ در مقیاس امواج درونی زمین را در استان لرستان و حوالی شهرستان کوهدشت به ثبت رساندند.

همچنین سه زلزله پیاپی طی سه روزاول سال 87 بخش هایی از استان چهار محال و بختیاری را لرزاند. در آخرین روز سال 86 نیز زمین لرزه‌ای حوالی شهرضا در استان اصفهان را لرزاند.

تاکنون هیچ یک از زلزله های روزهای اخیر تلفات جانی دربر نداشته است.

ایران کشوری لرزه خیز است و بر روی یکی از دو کمربند بزرگ لرزه خیزی جهان موسوم به «آلپا» قرار دارد.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی زلزله از سال 1340 تاکنون زمین لرزه های مختلفی در مناطق مختلف ایران روی داده که آخرین آنها زمین لرزه شهرستان بلده در استان مازندران است.

بزرگترین زمین لرزه ای که در سال های اخیر در ایران به وقوع پیوسته مربوط به 31 خرداد 1369 در استانهای گیلان و زنجان با قدرت هفت و سه دهم در مقیاس ریشتر بود. این زمین لرزه بیش از 40 هزار کشته برجای گذاشت که خونبارترین زمین لرزه در ایران به حساب می آید.

به گفته رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن حدود 60 درصد ساختمان‌های كشور در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند كه از این 60 درصد حدود 40 درصد آن مربوط به واحد‌های مسكونی روستایی است. این مسئله باعث شده تا زلزله در ایران همواره با تلفات جانی گسترده همراه باشد.

پایگاه اطلاع رسانی زلزله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)