تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران؛ بحثی با 5+1 نداریم

سخنگوی دولت ایران تاکید کرد، مذاکرات هسته‌ای این کشور با گروه ۱+۵ تمام شده و تهران تنها از طریق آژانس‌بین‌المللی انررژی اتمی حاضر به مذاکره در مورد پرونده هسته‌ای خود است.

به‌گزارش خبرگزاری‌های ایران، "غلامحسین الهام" در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که کشورش حاضر است در چارچوب معاهدات بین المللی و پادمان با آژانس همکاری کند.

به گفته وی، ایران به قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی پای‌بند است و آمادگی دارد در مورد مسائل مشترک با تمام کشور‌های جهان به گفت وگو بنشیند.

هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص‌مصلحت نظام هم روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه تهران تاکید کرد: "مذاکره بدون پیش‌شرط تنها راهکار حل پرونده هسته‌ای ایران است."

۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته میلادی قطعنامه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن ایران را برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت فشار قرار می‌دهد. کشور‌های غربی معتقدند بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم تهران دارای کاربرد دوگانه صنعتی و نظامی است، اما مقام‌های این کشور با رد این اظهارات اعلام کرده‌اند، تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌ تهران زیرنظر آژانس انرژی اتمی قرار داشته و صلح‌آمیز است.

الهام در عین‌حال تاکید کرد، ایران در مذاکرت خود به هیچ وجه با اسرائیل حاضر به گفت وگو نیست.

از زمان پیرزوی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در ایران، جمهوری اسلامی مشروعیت اسرائیل را به رسمیت‌ نمی‌شناسد. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری این کشور نیز در سخنرانی‌های خود ابراز امیدواری کرده است، اسراییل بزودی از بین برود.

پیشنهاد مذاکره مستقیم
بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند، مهمترین مناقشه پرونده هسته‌ای ایران، ناشی از جدال دیرینه واشنگتن و تهران است. آمریکا، ایران را متهم به حمایت از "تروریسم" و "تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای" می‌کند، اتهامی که ایران آن‌را چندین‌بار رد کرده است.

هنری‌کیسینجر، در گفت وگو با شبکه خبری "بلومبرگ" که امروز در خبرگزاری‌های ایران بازتاب فراوانی داشت، برای حل و فصل این مناقشه پیشنهاد کرد: "آمریکا باید به‌طور مستقیم با ایران وارد مذاکره شود."
وی تاکید کرد که آمریکا باید راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز با ایران پیدا کند.

اين درحالي است كه منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران هفته گذشته اعلام كرد که کشورش تا زمان تعيين رئيس‌جمهوری بعدی آمريكا با اين كشور مذاكره نخواهد كرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)