تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وام 150میلیون یوروئی ایران به نیکاراگوئه

دولت ایران اعلام کرد، وامی به مبلغ 150 میلیون یورو برای طرح‌های نیروگاهی نیکاراگوئه اختصاص داده است.

براساس مصوبه اخیر دولت ایران، بانک توسعه صادرات این کشور به عنوان بانک عامل و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف شده‌اند، ظرف دو هفته نسبت به انعقاد قرارداد‌های مربوطه اقدام کنند.

این وام کلان از محل حساب ذخیره ارزی برای سرمایه‌گذاری در طرح احداث سد و نیروگاه "بوبوکه" در کشور نیکاراگوئه تصویب شده است.

روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارای اعلام کرد، دوره ساخت و تنفس وام 5 سال و دوره بازپرداخت اقساط شامل اصل و فرع 10 سال است که در 22 قسط مساوی و با نرخ سود تسهیلات 5 درصد در سال تعیین شده است.

خبرگزاری مهر نیز با انتشار جزئیات بیشتری از این مصوبه نوشت:" صندوق ضمانت صادرات ایران مکلف شده است به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و پس از اخذ تصمیمات کافی، صد درصد ریسک سیاسی عدم ایفای تعهدات از سوی دولت نیکاراگوئه و نیز ریسک تجاری شرکت پروژه را تضمین کند."

خبرگزاری آفتاب هم امروز در واکنش به این مصوبه دولت و به نقل از "محمدقلی یوسفی" که وی را استاد دانشگاه معرفی کرده است، نوشت:"در صورتی که کشور نیاز زیادی به منابع مالی و سرمایه گذاری کلان در ابعاد مختلف دارد، سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور مثمر ثمر نیست."

وی گفت:"ما در حال تحریم هستیم و پول برای ورود کالاهای اساسی، تکنولوژی و راه‌اندازی پروژه‌ها لازم داریم، به نظر نمی‌رسد این تصمیم اصولی باشد."

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران از زمان به دست گرفتن قدرت در این کشور، در پی برقراری ارتباط نزدیک با کشور‌های چپ گرای مخالف ایالات متحده آمریکا در آمریکای لاتین بوده است. پیش از این دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، روز یکشنبه 20 خرداد سال 1386 از ایران دیدار و در مورد همکاری‌های دوجانبه، در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو کرده بود.

نظرهای خوانندگان

آيا نیکاراگوئه براي ساخت اين سد به چند كارگر ساده نياز دارد تا من به همراه چندتا از دوستانم از كردستان پاشيم بريم در اين كار خداپسندانه اين دو دولت مشاركت كنيم.

-- ف ، Mar 10, 2008 در ساعت 04:00 PM

کاشکی رهبر فرزانه يخده از اين پولای نفت من رو که به فلسطين و نیکاراگه و چاد و ساحل عاج و سودان ميفرسته به خود منم می داد تا زن و دخترم به فحشا نيفتند. البته درسته که رهبری برا کارای خوب خوب به فلسطينی و آمريکای خنوبی و آفريقايی بيشتر از من احتياج داره برا همينم بر و بچه های افغانی که هم خون و همداستان و همتاريخ و همزبون ما هستند را به علاو ه ی تاجيکا و ازبکا و هنديها را هم فراموش کرديم. استاد ما که تازگی از هند بر گشته می گفت که با استادهای دانشگاه های هند صحبت کرده اونا گفته بودند که از لطف اين حکومت صالحان بر ايران زبان پارسی کم کم از هند دارد رخت بر می بندد. البته اين برای رهبری فرزانه و روحانيت شيعه هه هيچ مشلی نيست برای اينکه قرار است برای درمان تمامی درد های ما نه تنها يکی يکی مردم را بدار بکشد بلکه قرار است يک روز در ميدان شاه سابق هميشه زنده با يک جرثقیل ساخت روسيه ی شوری سابق زبان پارسی را بدار بزند و بعد از اعدام علام کند که زبان اولين و الآخرين ما لسان العربی ست و لا فارسيه. قربان شما و از حالا مع السلام

-- بدون نام ، Mar 11, 2008 در ساعت 04:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)