تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اختصاص 100بوستان برای برگزاری جشن چهارشنبه سوری

شهرداری تهران 100 بوستان(پارک) در مناطق 22 گانه شهر را به آتش بازی و نورافشانی در چهارشنبه آخر سال اختصاص داد.

به گزارش ایسنا، شهرداری تهران اعلام کرد که وسایل آتش بازی برای کودکان 5 تا 11 ساله ساخته شده و در اختیار آنان قرار می گیرد. این وسایل که توسط وزارت دفاع ایران ساخته شده بیشتر وسایل نور افشانی است و برای کودکان بی ضرر است.

چهارشنبه سوری از جمله جشن های باستانی ایرانیان که با افروختن آتش و قاشق زنی انجام می شود. اما این مراسم در سالهای دهه 70 و 80 به طور عمومی با پرتاب ترقه و وسایل انفجاری همراه بوده است.

در سالهای اخیر دستگاههای دولتی در ایران سعی کرده اند با اختصاص فضای بوستان ها و جلوگیری از خرید و فروش مواد انفجاری برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را کنترل کنند.

براساس گزارش خبرگزاری مهر تعداد حوادث ناشی از پرتاب و تهیه وسایل آتش زا کاهش یافته است. در سال 84 ماموریت های اورژانس تهران 122 مورد بوده که در سال 85 به 81 مورد تنزل یافته است. همچنین چهارشنبه آخر سال 85 بدون حادثه منجر به مرگ برگزار شد اما در سال 84 براثر تهیه مواد منفجره 14 نفر کشته شدند.

در همین حال دادستان شیراز اعلام کرده افرادي که اقدام ایجاد مزاحمت برای مردم کنند تا پايان تعطيلات، بازداشت خواهند بود و وسايل نقليه آنها اعم از اتومبيل و موتور سيکلت نيز تا پايان تعطيلات نوروز توقيف می شود.

مراسم چهارشنبه سوری پس از انقلاب ایران یکی از مظاهر آتش پرستی خوانده می شد و برگزاری این مراسم ممنوع بود اما استقبال جوانان از این جشن باعث شده تا دستگاه های دولتی در ایران با اختصاص فضای بوستانها به این جشن باستانی رسمیت بدهند.

نظرهای خوانندگان

chera pas esm park ha ro naneveshtin ?
koja hastesh ?
ta ye kari mekoni 1000 ta mamor merezeh onja
mage mesheh jashen 5000 hezar saleh khodemon ro bedon veski sar kardesh

-- amin pasha ، Mar 16, 2008 در ساعت 05:39 PM

برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال به شكل موجود هيچگونه جاي دفاعي ندارد و جز ايجاد مزاحمت و گناه سودي ندارد

-- بدون نام ، Mar 16, 2008 در ساعت 05:39 PM

اتفاقا خيلی هم قابل دفاع است. اين جشن و نوع برگزاری آن و خصوصا از خط خارج شدن آن ترجمه ی فعلا کمرنگ دهنه ی وحشتناکی ست که حکومت اسلامی بر مردم و بر فرهنگ و تمدن ايرانی زده است. اين جشن پیشدرآمد آن اتفاقی ست که خواهد افتاد دير يا زود. اتاق پر است از گاز، پر از کينه پر از نفرت، پر از خشم ها و غرورها و عقده های سرکوفته و تنها جرقه ی لازم است تا چنان انفجاری در گيرد که تمام ارتش جهان هم جلودارش نباشد. همان شعار احمقانه ای که حزب الله و بسيج و پاسداران آنرا دادند و گروهی احمق و حتا خود من آنرا تکرار کردند؛ که: وای اگر خمينی حکم جهادم دهد ** ارتش عالم نتواند که جوابم دهد. و مضحک تر آن جايگزينی نام خامنه ای به جای خمينی بود... آری که اينها با اين شعارها هشت سال جنگی را به ايران و ايرانی و حتا عراق و عراقی تحميل کردند و از پس ارتش صدام هم برنيامدند، وگرچه به صورت رسمی گفته دو نوشته نشد اما ايران در اين جنگ چندين بار شکست خورد و نه يک بار! و آن غرامتها را هم نه تنها نه عراق داد و نه ايران گرفت وبلکه ايران تازه دارد غرامت هم می پردازد. ولی! ولی،اين بار اين ماجرا بدون شعار اتفاق خواهد افتاد و دمار از روزگار ما و و اين دشمن ايران که اينک بر اريکه ی قدرت است در خواهد آورد. صبح دولت خواهد دميد و جشن چهارشنبه سوری تنها ايهامی از آن سحر است. شادی برای نوروز ی پر سر و صدا.

-- بدون نام ، Mar 16, 2008 در ساعت 05:39 PM

hich gah faramoosh nemishavad kard ke een jashn va soror niazi be tabligh va hayahooye resan ha nadarad va yek jashne Irani ast ke dar delhaye Iraniane kheradmand va pakdel hamishe ta abad zende ast chahar shanbe soory jashne parastandegane atash ast hamanhayee ke ayeene kherad mandi ra dar jahan gostardand ta mardoman dar kenare ham ba aramesh va dosti zendegi konand va be ham ehteram begozarand.kaj fahman va yave gooyan saliane toolani dar nadide gereftane va doshmanie ashkar ba een rasme asil va zibaye Irani dashte and va darand!barma farzandane kheradmandani chon kurosh va zartosht va ferdosi ast ke:rahe pedaraneman ra adame dahim va rahnemoonhaye shan ra be kar bandim !
BE NAME KHODAVANDE JAN VA KHERAD KAZ EEN BAR TAR ANDISHE BAR NAGOZARAD...

-- sayed hasan rasoli ، Mar 16, 2008 در ساعت 05:39 PM

خانم و آقای محترم چهارشنبه سوری را جدی بگيريد. قربان شما

-- بدون نام ، Mar 16, 2008 در ساعت 05:39 PM

Salam
Charshanbeh-Suri Ra Ba Shokuh Bargozar Konid Chon Yek Referandom Hast.

-- Hamid Sarvaryzadeh ، Mar 17, 2008 در ساعت 05:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)