رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۶

اعتصاب پلیس محلی در استان دیاله عراق

هزاران تن از اعضاي واحدهاي پليس محلي در استان "دياله" عراق فعاليت خود را متوقف كردند.

به گزارش رويترز، مقامات نظامي امريكايي و عراقي امروز جمعه با اعلام اين خبر افزودند واحدهاي اصلي اعراب سني كه با حمايت نيروهاي امريكايي و عراقي جهت بازگرداندن آرامش به استان دياله- یکی از خطرناک‌ترین استان های عراق- فعاليت مي‌كردند منحل شده‌اند.

اين در حالي است كه خشونت‌ها در سراسر عراق از ژوئن گذشته، پس از حضور 30 هزار نظامی امریکا و نیرو‌های پلیس محلی در این کشور، 60 درصد كاهش یافته‌است.

بر اساس این گزارش، مقامات ارتش امريكا همچنين اعلام كردند، واحد های پلیس محلی كه قومي و مذهبي هستند در پي اختلاف با رييس پليس استان دياله و به خاطر دستمزد‌ها کار خود را متوقف كرده‌اند.

يكي از رهبران محلي استان دياله در این خصوص گفت اين واحدها به خاطر ربوده شدن دو زن توسط پليس منطقه، منحل شده‌اند و تا زماني كه رييس پليس اين منطقه كه متهم به اقدامات فرقه گرايانه است تغيير نكند گرد هم جمع نمي‌شوند.

اين در حالي است كه "قانم القريشي" پيشتر و در مصاحبه‌اي با واشنگتن‌پست اين اتهامات را رد كرده بود.

رویترز ادامه داد، "ابوطالب" رييس يكي از گروه‌هاي سني منطقه كه 20 هزار تن را در استان دياله در اختيار دارد گفت گروه تحت نظر او، خواستار تغيير القريشي و ايجاد تعادل بین نيروهاي شيعه و سني نظامي در استان دياله است.

او افزود: "به خاطر انتقام از ربودن دو زن، ما پلیس محلی را در این استان، منحل کردیم."

ارتش امریکا اعلام کرد بیشتر نیرو‌های پلیس محلی دیاله به خاطر نارضایتی از دستمزد ها در اعتصاب به سر می‌برند و "تا وقتی دوباره کارشان را شروع نکنند چیزی به آن‌ها پرداخت نمی کنیم."

نیروهای پلیس محلی دیاله، ماهیانه 300 دلار از ارتش امریکا دریافت می‌کنند.