رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷

امریکا مراقب سفر احمدی‌نژاد به عراق است

شيكاگو تريبيون نوشت، مقامات امريكا سفر محمود احمدي‌نژاد به عراق را به دقت زير نظر خواهند داشت.

اين روزنامه در شماره روز جمعه خود نوشت، سفر محمود احمدي‌نژاد به عنوان نخستين رئيس‌جمهور اسلامي ايران به عراق، توجه جهان را به نقش ايران در عراق جلب خواهد کرد.

ایران و عراق، 8 سال به سختی با یکدیگر جنگیدند و حالا ایران در این سرزمین، نقشی کلیدی دارد.

"فيليپ ريكر" سخنگوي سفارت امريكا هفته جاري اعلام كرد: " امريكا به نتيجه اين ديدار و به آن‌چه احمدي نژاد به عراقي‌ها درباره نقش خود و دولتش در كمك به برقراري امنيت در اين كشور خواهد گفت، علاقمند است."
احمدي‌نژاد به تازگی در بيانات پيروزمندانه ای، ايران را "قدرت شماره يك جهان" اعلام كرد.

احمدی‌نژاد به خانواده هاي قربانيان جنگ ايران و عراق گفت: " امروز نام ايران مشت محكمي بر دهان قدرت‌ها است و ما آن‌ها را سر جاي خود مي‌نشانیم."

اين روزنامه مي‌افزايد، ارتش امریکا نمی‌داند آیا احمدي نژاد كاملا در جريان فعاليت شبكه‌هاي شيعه تحت رهبري نيروي قدس قرار دارد یا خیر. مقامات امريكا همواره با جنجال‌آفرینی اعلام كرده‌اند كه ايران مسئول خشونت‌هاي عراق است، اما از اين كه ايران را مستقيما مقصر قلمداد كنند دوری کرده اند.

شيكاگو تريبيون ادامه داد، به گفته "بابك بياتي" استاد دانشگاه كاليفرنيا، دولت ايران بسيار مرموز است و از طريق شبكه هاي متعدد عمل مي كند به همين علت به نظر مي‌رسد اطلاع مستقيمي از فعاليت‌هاي سپاه قدس ندارد، اگرچه غير ممكن است كه رهبر ايران كه سپاه قدس در سايه حمايت‌هاي وي تشكيل شد در جريان اين عمليات‌ها نباشد.

مقامات امريكایی می‌گویند به نظر می رسد هدف ايران، تشكيل یک گروه شبه نظامي منضبط شبيه حزب الله لبنان در عراق است كه توسط سپاه قدس در لبنان تشكيل شد و عماد مغنيه نقش مهمي در تشكيل اين شبكه در عراق داشته است.

نظرهای خوانندگان

Cheh pay-ghaw-me Mahmood bara-yeh ghor-ba-nian jang'e Iran va Iraq dar Iraq daw-rad? Va Salaam

-- Amir ، Mar 1, 2008 در ساعت 03:12 PM

معلوم شد امریکا توان نظامی حمله به ایران را ازدست داده است چون میداند درصورت چنین کاری لبنان و عراق دچار ناارامی خواهد شد که همه منطقه را به اتش می کشاند وکنترل افغانستان و عراق هم از دست میدهدلذا امریکا به عنوان بازنده میدان معرفی می شود .

-- بدون نام ، Mar 1, 2008 در ساعت 03:12 PM

آفرین به احمدی نژاد خیلی دوستش داریم

-- سارا ، Apr 26, 2008 در ساعت 03:12 PM