رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۶

"د‌ی‌اچ‌ال": در ایران تحریم احساس نمی‌شود

یکی از مديران اجرايي شركت پستي "دي‌اچ‌ال" مي‌گويد با وجود تحريم‌هاي گسترده بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي ايران، این شركت ارسال پستی سریع، از رشد فزاينده در اين کشور بهره مي برد.

به گزارش رويترز، تحريم‌هاي طولانی مدت امريكا كه مانع از ورود دو رقيب اصلي شركت پستي دي‌اچ‌ال به بازار ايران كشوري كه چهارمين توليد كننده بزرگ نفت در جهان است شده، حداقل 60 درصد آن چه را "رابرت ميلز"، يكي از بازارهاي به سرعت رو به رشد اين منطقه مي‌داند در اختيار این شرکت قرار داده‌است.

اين مدير چهل ساله شعبه شركت آلماني دي‌اچ‌ال در انگليس، از درآمد این شركت در ايران به وجد آمده و مي‌گويد: " اوضاع تجاري بسيار خوب است و هر سال بهتر می‌شود."

وي افزود: " پس از چين و روسيه در دهه 80 و 90، بازار ايران يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي بکر از نظر مصرف‌كنندگان به شمار مي رود."

موقعيت اين شركت در ايران نشان مي دهد چگونه درآمد غير مترقبه ايران از نفت، تا حدي باعث كاهش اثر تحريم‌ها بر اين كشور شده‌است.

رویترز افزود، از نظر میلز، تحريم‌هاي مالي و ساير اقدامات تنبيهي از جانب سازمان ملل و امريكا كه از اواخر سال 2006 به خاطر برنامه هسته‌اي ايران عليه اين كشور به اجرا گذاشته شده باعث كاهش فعاليت هاي اقتصادي در ايران نشده‌است.

او در این مورد مي‌گويد: " من نمي‌توانم اين تحريم‌ها را احساس كنم و آن‌ها را ببينم."

ايران جمعيتي حدود 70 ميليون نفر دارد و دومين توليد كننده بزرگ نفت در ميان 13 كشور عضو سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) است.

ميلز در ادامه به رویترزگفت: "در دو سال گذشته، ميزان محموله‌هايي كه شركت دي‌اچ‌ال تحويل داده تا 50 درصد افزايش داشته است، به طوري كه درآمد اين شركت از سال 2005 همزمان با رشد واردات انواع كالاها از جمله قطعات مخابراتي و قطعات يدكي خودرو دو برابر شده‌است."

اتحاديه اروپا هنوز به شركت‌هاي اروپايي اجازه فعاليت در ايران را مي‌دهد هر چند كه كشورهاي بزرگ عضو اتحاديه اروپا از دولت امريكا براي افزايش فشار بر ايران به منظور توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور پشتيباني مي‌كنند.

شركت‌هاي اروپايي فعال در ايران عبارتند از شركت‌هاي نفتي "توتال" فرانسه و "رويال داچ شل"، شركت‌هاي مخابراتي "سوني اريكسون" و "نوكيا" و شركت‌هاي خودسازي "رنو" و "پژو" فرانسه. دولت روسيه نيز به دنبال فرصت‌هايي برای سرمایه گذاری در ايران است. شركت روسي "گازپروم"، بزرگ ترين توليد كننده گاز در جهان، در ماه جاری اعلام كرد به زودي طرح‌هايي جديد در زمينه انرژي را در ايران اجرا خواهد‌کرد.

نظرهای خوانندگان

حالا چه لزومى داره كه از كشور فتنه جوى فرانسه كه اين همه توهين و تحريم هاى اقتصادى و سياسى عليه ايران براه انداخته ، با چنين سطح گسترده اى رابطهء تجارى داشته باشند ؟ آنهم صنايع معيوبى مثل پژو كه بسيار بهتر از آن را ميتوانند از كره و ژاپن وارد كنند ؟ البته علتش فقط سود جويى و عدم كفايت مسئولين است ... مهران / آمستردام

-- mehran / Amsterdam ، Feb 29, 2008 در ساعت 02:03 PM

چقدر جالب! ظاهرا دی اچ ال فقط بین ایران و آمریکا کار نمیکنه! چند هفته پیش برای یک کار فوری مدارکی رو از واشنگتن دی سی به تهران دی اچ ال کردم. بعد از سه روز بسته باز شده و چسب خورده برگشت درب منزل! دوباره با آدرس دفتر پستی (نه آدرس منزل خودم) فرستادم و بعد از پنج روز همچنان باز شده و چسب خورده برگشت! این بسته هیچوقت از آمریکا خارج نشد! من فکر می کردم که فقط توی ایران بسته های پستی مردم رو باز می کنند!

-- ساتن ، Feb 29, 2008 در ساعت 02:03 PM

دوست عزیز جناب ساتن
اصولا در ایران همیشه مرغ همسایه غاز است. یادم هست زمانی رفته بودم ترکیه. هنگام برگشت خانمهای همسفر در تور می گفتند که الان ببینید تو فرودگاه آتاتورک چقدر سریع کار ما رو راه می اندازند ولی وقتی برسیم مهرآباد کلی ما را معطل خواهند کرد. دوستان ترک هم نامردی نکردند بعد از لخت کردن تک تک ماها و حتی گذراندن کفشها و کمربندهای همه و حتی مادر مسن بنده از زیر دستگاه بما اجازه سوار شدن دادند که بعد آن هم دوباره ساکهای ما را از هواپیما پیاده کردند که ساک نوی بنده پاره شد و درنهایت با 2 ساعت تاخیر اجازه پرواز دادند. وقتی رسیدیم تهران گمرک فرودگاه ساکهای ما رو حتی باز نکرد (من 3 تا ساک بزرگ داشتم) و دقیقا 15 دقیقه بعد از پیاده شدن از هواپیما خارج فرودگاه بودیم. البته ما همیشه توجیهی منطقی برای رفتارهای بعضا تحقیرآمیز خارجی ها داریم ولی در کشور خودمون همیشه از همه چی ناراضی هستیم.

-- شهرام ، Mar 1, 2008 در ساعت 02:03 PM