رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۸۶

تردید آفریقای جنوبی و چین در تحریم ایران

نیکولا سارکوزی، از رئیس جمهوری آفریقای جنوبی خواست تا از پیش‌نویس قطعنامه تنبیهی سازمان ملل علیه ایران حمایت کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آفریقای جنوبی از کشورهای غربی عضو دائمی شورای امنیت خواسته است تا در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران محتاط باشند.

به گزارش فرانس‌پرس، چین نیز با محدود ساختن بیش از پیش تجارت با ایران مخالف است. در حال حاضر یکی از شرکت‌های چینی در حال امضاء یک معامله ۱۶ میلیارد دلاری در زمینه انرژی با ایران است.

متکی :سازمان‌های بین‌المللی اشتباه خود را جبران کنند

وزیر امور‌خارجه ایران در نامه‌ای به دبیر ‌کل سازمان ملل متحد خواهان "جبران اشتباهات از سوی برخی کشورها" شد. وی کشورهای مورد نظر خود را با عبارت "کشورهایی که با اقدامات سیاسی و تبلیغی خود سعی کردند نهادهای بین‌المللی را در خصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران منحرف کنند" توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی در این نامه خطاب به «بان کی‌مون» که هم‌زمان در اختیار روسای شورای امنیت و مجمع‌عمومی سازمان ملل نیز قرار گرفت، گفته‌است "استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی موجب کوتاه آمدن ملت بزرگ ایران از حقوق مسلم خود نخواهد شد.".

این اظهارات درحالی اعلام می‌شود که گزارش اخیر البرادعی خاتمه یافتن موضوع مسائل باقی مانده براساس برنامه عمل بین ایران و آژانس اتمی را اعلام کرده بود.

‬پاریس، لندن و واشنگتن سعی می کنند شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تصویب تحریم‌های تازه بر ضد ایران متقاعد کنند. آن‌ها ایران را به تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، متهم می‌کنند. تهران تاکید می‌کند که برنامه هسته‌ای این کشور اهداف غیرنظامی دارد و فقط برای تولید برق است