رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۶

حکم اعدام برای یک معلم کُرد

فرزاد کمانگر، از فعالان سازمان‌های جامعه مدنی و معلم یکی از مدارس شهر کامیاران در استان کردستان ایران، "محکوم به اعدام شده است."
سازمان دیده‌بان حقوق بشر، بیست‌وهفتم فوریه در تارنمای خود این خبر را گزارش کرده است.

به گزارش این تارنما، شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب اسلامی، کمانگر را در روز ۲۵ فوريه به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی" به اعدام محکوم کرده است. دادستان انقلاب اسلامی ادعا کرده است که کمانگر از اعضای "حزب کارگران کردستان ترکیه" (پ‌ک‌ک) است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین از احتمال شکنجه شدن فرزاد کمانگر سخن گفته است.
جو استورک نایب رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر دراین باره می گوید: "پرونده فرزاد کمانگر نشانگر اين است که چگونه نقض حقوق بشر در ايران عادی شده است. کمانگر شکنجه شده، مورد محاکمه غير عادلانه قرار گرفته و هم اکنون با حکم اعدام مواجه است."

این تارنما در ادامه می‌نویسد:
مقامات کمانگر را در ماه ژوئیه، ۲۰۰۶ در تهران بازداشت شده است. وکيل کمانگر به سازمان ديده‌بان حقوق بشر گفت اولين باری که با موکلش ملاقات کرده بود دست و پاهای او در اثر بدرفتاری ها در حين بازداشت و بازجويی می لرزيده است. کمانگر، خود جزئيات چگونگی شکنجه شدنش را در نامه اي از زندان مختصراً تقریر کرده است. ديده‌بان حقوق بشر يک نسخه از اين نامه را دريافت کرده است.

قبل از دستگيری، کمانگر دوازده سال در شهر کامياران به عنوان معلم کار کرده و عضو هيئت مديره شاخه محلی انجمن صنفی معلمان و يکی از گروه های محلی حامی محيط زيست بوده است. کمانگر برای ماهنامه "رويان" از نشريات اداره آموزش و پرورش شهر کامياران می‌نوشته است. او همچنين نویسنده يک سازمان حقوق بشر محلی بوده که نقض شدن حقوق بشر در کردستان و استان‌های ديگر را مستندسازی می کند.

پیش از این حکم اعدامی نیز برای آقای یعقوب مهرنَهاد، ساکن زاهدان و روزنامه نگار نیز صادر شده است.
فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به صدور این حکم اعلام کرده‌اند.

نظرهای خوانندگان

دوستان مردم آزاده ایران اگر در مقابل این جنایت و شکنجه سکوت کنیم فردا نوبت من و شما خواهد بود
بیا باهم در جهت تحقق حقوق بشر و ایرانی بدون شکنجه تلاش نمائیم

-- بدون نام ، Feb 28, 2008 در ساعت 03:35 PM

اين سازمان ديدبان قوق بشر هم فقط بلد است به ايران گير بدهد
در عراق تحت نظارت آمريكا و انگليس روزانه هزاران اتفاق مي افتد در فلسطين (به قول شما ها اسرائيل) نيز همين طور در كشور هاي عربي منطقه هم كه با آمريكا روابط حسنه دارند هم كه نقض اطلاعيه ي جهان شمول(!) حقوق بشر الا ماشاء است.
در ضمن كساني كه معتقدند در همه چيز بايد اصلاحات انجام گيرد حتي در اصول دين آيا به اين اعتقاد ندارند كه اطلاعيه ي جهان شمول(!) حقوق بشر بعد از شصت سال و پيشرفت سطح فكر و دانش نياز به اصلاحات دارد؟
در ضمن زماني ادعاي شما درباره ي اين معلم درست است كه ثابت كنيد كه اين معلم جزء گروهك پ ك ك نيست.

-- حميد رحيمي نژاد ، Feb 28, 2008 در ساعت 03:35 PM

یه مشت حرف مزخرف.
بیشتر از هرجا حقوق بشر تو خود آمریکا و فلسطین نقض میشه. کسی نمیتونه چیزی بگه.گیر میدن به ایران.

-- بدبخت ، Feb 28, 2008 در ساعت 03:35 PM

این اولین بارنیست که حکومت اسلامی.منتقدان و یا مخالفین خود را با اتهامات واهی و برچسبهای مختلف به منظور ایجاد رعب و وحشت و تثبیت خفقان مورد حمله قرار میدهد.
تقاضا میکنم برای حمایت از عزیزانمان متنهایی را تنظیم کنید .تا باجمعاوری امضا همگی مخالفتمان را باسیاستهای رزیم به سازمانهای حقوق بشری نشان دهیم.

-- ارمان ، Feb 28, 2008 در ساعت 03:35 PM

جناب رحیمی نژاد. موارد اصلاحی خودتان را بر اعلامیه ی جهانی و ارتباط آن با چیزهای جدیدی که در شصت سال اخیر کشف شده اند را هم لطف می فرمودید.

جناب بدبخت گرامی، چرا کامنت شما با کامنت آقای رحیمی نژاد یک دقیقه هم فرق ندارد؟

-- نیم ، Feb 28, 2008 در ساعت 03:35 PM

مثل اینکه دوستان فرق نقض سیستماتیک و غیر سیستماتیک رو نمی دونن. در ایران نقض حقوق بشر سیستماتیک و قانونیه در حالی که فرضا در گوانتانامو نشون به اون نشون که کار افسر خاطی به محاکمه می کشه غیر سیستماتیکه. به علاوه حمید رحیم نژاد با وجود اثبات پ ک ک ای بودن طرف هم اعدام حکم شنیع و حیوانی ایه. چه ربطی داره اینکه طرف بر فرض عضو پ ک ک باشه و اینکه باید اعدام بشه؟ مگه کسی رو کشته؟(هرچند با قصاص هم شخصا به شدت مشکل دارم)

-- دن سیفون ، Feb 29, 2008 در ساعت 03:35 PM

Sharm avar ask ke barkhi az iranian, baraye tojihe jenayate jomhoori e eslami , be America eshare meknonand.

-- Hossein ، Feb 29, 2008 در ساعت 03:35 PM

عذر آوران جنياتكاران از خود آنان بدترند

-- لادن ، Feb 29, 2008 در ساعت 03:35 PM

من فرق نقض سيستماتيك و غير سيستماتيك را مي دانم و به همين دليل كشور هاي فلسطين (اسرائيل)، عراق، و ديگر كشور هاي دوست آمريكا را مثال زدم زيرا نقض حقوق بشر در اين كشور ها به صورت سيستماتيك و وسيع تر از ايران است.
يكي از مواردي كه براي اصلا اعلاميه ي جهان شمول (!) حقوق بشر مي بينم آزادي حكم اعدام است.
در ضمن من يك مسلمانم و از نظر من اعدام (نه هر اعدامي) انساني است مخصوصا قصاص

-- حميد زحيمي نژاد ، Feb 29, 2008 در ساعت 03:35 PM

تعرض به آزادی اندیشه و پایمال کردن حقوق انسان در هر شکل،در هر جایی و بهر دلیلی نافی معنی انسان بودن است.
www.hra-iran.org/

-- جم ، Feb 29, 2008 در ساعت 03:35 PM

Maa ham ba hamin deen e shoma eskhal darim. Deeni ke khostan e ensanhara be rahati mitavanad tojih konan

-- Hossein ، Feb 29, 2008 در ساعت 03:35 PM

معلمی شغل انبیاست و هر گونه رفتاری در شان این موجود مقدس که همیشه مانند شمعی روشنایی بخش محفل بوده اصلا پذیرفته نیست

-- ارزو ، Mar 4, 2008 در ساعت 03:35 PM

من فکرمیکنم هم اکنون درایران اوج خفگان است یعنی هیچ کس حق ندارددرموردسیاست جمله ای رابه زبان بیاورداگرکسی بخواهدازحق وحقیقت کلمه ای به زبان بیاوردبه عاقبت کمانگیردچارخواهد شدکمانگیرتنها کسی نیست که به این سرنوشت مبتلاشده چه بساکسانی که بخاطراشاره ای به مظلومیت مردم ایران به سرنوشتی توسط حکومت دیکتاتوری ایران دچارشده اندکه ازاززاییده شدن خودشان افسوس میخورنداخه چه بساکسانی که اه جنایاتی که باچشم خودشان دیدندونمیتونند ذره ای به ان اشاره کنندومیکشنداخه تاکی تاکی تاکی....

-- بدون نام ، Mar 12, 2008 در ساعت 03:35 PM