رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۶

دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا

هوشيار زيباري وزير امورخارجه عراق در گفت وگو با شبكه تلويزيوني "الحره" گفت:"مشكلات فني عامل تعویق نشست آمريكا و ايران درباره عراق شده است، اما تاريخ نشست بعدي مقامات دو كشور پيش از پانزدهم مارس تاييد مي‌شود."

مقام‌های عراقي به عنوان ميانجي در فراهم كردن مقدمات اين مذاكرات كه بر چگونگي حل و فصل اوضاع امنيتي عراق متمركز است، عمل مي‌كنند و در اين مذاکرات حضور دارند.

آمريكا و ايران از زمان انقلاب اسلامي ايران در سال 1979میلادی و تسخير سفارت آمريكا در تهران روابط ديپلماتيك ندارند. نشست ماه مه گذشته ميان سفراي آمريكا و ايران در عراق يخ روابط ديپلماتيك ميان دو كشور را بعد از 27 سال شكست.

سفيران دو كشور اواخر تابستان سال گذشته ميلادي نيز با يكديگر ديدار كردند و نشست ديگري در سطح كارشناسان دو كشور نيز برگزار شده است، اما ايران دور چهارم اين مذاكرات را كه قرار بود پانزدهم فوريه برگزار شود بدون دليل به تعويق انداخت.

آسوشيتدپرس از بغداد گزارش داد، زيباري نشست طرف‌های ایرانی و آمریکایی را درحالی تایید کرد که محمود احمدي‌نژاد قرار است يكشنبه هفته آينده به عراق سفر کند.

بسياري از سياستمداران عاليرتبه كنوني عراق در زمان حكومت 35 ساله حزب بعث صدام در ايران در تبعيد به سر برده‌اند و روابط نزديك با مقامات ايران را حفظ كرده‌اند.