رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۶

احمدی‌نژاد: موشک فضایی ایران بومی است

محمود احمدي‌نژاد گفت، موشك تحقيقاتي ايران كه اخيرا به فضا پرتاب شد، بدون استفاده از مدل‌هاي خارجي و تنها در مدت 9 ماه ساخته و به فضا پرتاب شد.

پرتاب موشك در اوايل بهمن‌ماه سال‌جاری باعث نگرانی جامعه جهانی شده است، چراکه اين فن‌آوري مي‌تواند براي پرتاب كلاهك‌هاي جنگي نيز مورد استفاده قراربگيرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد که در پنجمین جشنواره روز مهندسی در جمع مهندسان سخن می گفت، تاکید کرد:" دشمن در سالهای اولیه باور نمی‌کرد که ما بتوانیم چرخه صلح آمیز فناوری هسته‌ای را داشته باشیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم. آن‌ها بارها اعلام کرده‌اند که ایران ظرف 15 سال آینده هم نمی‌تواند به این فناوری دست یابد."

دانشمندان فضايي ايران اعلام کرده‌اند، موشك پرتاب شده در فاصله 200 تا 250 كيلومتري از سطح زمين در مدار قرارگرفته و با موفقيت اطلاعات علمي را به زمين مخابره مي‌كند.

ايران مي‌گويد، درنظر دارد از ماهواره‌هايش به منظور بررسي بلاياي طبيعي همچون زلزله و ارتقا و بهبود سيستم ارتباط از راه دور استفاده کند.

مقام‌های این کشور همچنين با اشاره به استفاده آمريكا از ماهواره‌های جاسوسی در دو كشور همسايه ایران، يعني عراق و افغانستان گفته‌اند، ماهواره‌هايشان كاربرد امنيتي هم خواهند داشت.

دولت ايران در سال 2005 اعلام كرد، مبلع500 ميليون دلار براي پروژه‌هاي فضايي در عرض پنج سال آينده اختصاص داده است. ايران همچنين در سال 2005 در پروژه‌اي مشترك با روسيه، اولين ماهواره تجاري خود موسوم به "سينا يك" را با يك راكت روسي به فضا پرتاب كرد.