رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۶

تحریم و تشویق همزمان ایران از سوی اروپا

مقام‌ها و ديپلمات‌هاي آمريكايي می‌گویند، قدرت‌هاي بزرگ در حالي‌كه براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر سازمان‌ملل متحد عليه ايران تلاش مي‌كنند، در عین حال در جستجوي راه‌هاي جديدي براي كشاندن این کشور به سر ميز مذاكره هم هستند.

رویترز با اعلام این خبر نوشت، مديران‌ِكل سياسي پنج عضو دائم شوراي امنيت به همراه آلمان، روز دوشنبه براي بررسی استراتژی خود در مورد ايران در واشنگتن با یکدیگر ملاقات كردند.

در حالی‌که در نشست یاد شده، درباره اعمال دور سوم تحريم‌هاي شوراي امنيت موافقت‌هایی شد، اما ديپلمات‌ها گفتند در نظر دارند بر تشویق‌هايي كه در سال 2006 میلادی برای کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای به ايران پيشنهاد کردند، دوباره تاكيد كنند.

مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا گفت:" قدرت‌هاي بزرگ در حال بحث درباره اقدام احتمالي جديد در زمينه ارائه مشوق به ايران هستد." خاوير سولانا نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور سياست مشترك خارجي و امنيتي با اعلام این مطلب افزود:" قدرت‌هاي بزرگ در حالي كه سرگرم بحث درباره اقدام‌هاي احتمالي جديد براي ترغيب ايران به مذاكرات هستند، هم زمان درتلاش براي تحريم‌هاي بيشتر سازمان ملل عليه اين كشور هستند.

به گزارش رویترز، سولانا در حاشيه كنفرانسي در بروكسل در پاسخ به پرسشي درباره احتمال گامي جديد در مسير ارائه مشوق به ايران، اظهار داشت:" اين موضوع مورد بحث مديران سياسي شش كشور( گروه 1+5)بوده است."

روسيه و چين در رويكرد خود در قبال ايران بيش از اقدامات تنبیهی بر ارائه "هويج" تاکید مي‌كنند، اما برخی ديپلمات‌ها می‌گویند، اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها اشتياق اندكي براي ارائه تشویق‌هاي عمده جديد به ایران دارند.

"تام كيسي" سخنگوي وزارت‌خارجه آمريكا در این خصوص گفت:"تشویق‌های جديدي برای ایران در نظر ندارد، بلكه مديركل‌هاي سياسي در حال بررسي نحوه ارائه پيشنهاد سال 2006 به صورتي جذاب برای ایران هستند."
وی افزود: "طيف نسبتا گسترده‌اي از تشویق‌ها در اين بسته برای ایران در نظر گرفته شده و قطعا راه‌هايي براي تاكيد بر جنبه‌هاي مختلف آن نیز موجود است."

پيشنهاد سال 2006 ، مذاكره با آمريكا به شرط تعليق غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران، تامين قطعات يدكي هواپيماهاي غيرنظامي اين کشور و كنار گذاشتن مخالفت‌ها با ورود ايران به سازمان تجارت جهاني را در بر می‌گرفت.