رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۶

خشم نماینده ایران در آژانس از اطلاعات جدید آمریکا

ارائه اطلاعات جدید آمریکا درخصوص پرونده هسته ای ایران، خشم نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آن طور که برخی ديپلمات‌ها می‌گویند اطلاعاتی كليدي، حاکی از فعاليت‌هاي ایران برای دستيابي به تسليحات هسته‌اي در گزارش اطلاعاتی اخیر آمریکا ارائه شده است.

این موضوع باعث عصبانيت شديد "علي اصغر سلطانيه" سفير ايران در آژانس شد و آنطور که يك ديپلمات غربي كه خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: "سلطانيه بسیار عصباني و نگران به نظر مي‌رسيد."

این دیپلمات اضافه کرد، سفير ايران به اندازه‌ای عصباني بود كه هاينونن، معاون مديركل آژانس و رئيس نشست، دو بار مداخله كرد و از او خواست به سخنانش پایان دهد.

سلطانيه روز يكشنبه نیز گفته بود ايران فرصت كافي نداشت تا به اسناد و مدارك جديدی که آمریکا و هم‌پیمانانش ارائه کرده‌اند واكنش نشان دهد.

هاينونن که مسئولیت گروه مذاکره کننده آژانس در گفتگوهای دوجانبه آژانس و تهران را برعهده داشت، روز دوشنبه پس از گزارش البرادعي درباره برنامه هسته‌اي ايران كه روز جمعه منتشر شد، گزارشي را در نشست شوراي حكام منتشر كرد.

در گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آمده است، تهران در ارائه اطلاعات به آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي گذشته خود پيشرفت‌هايي داشته اما آژانس هنوز در موقعيتي نيست كه ماهيت برنامه هسته‌اي تهران را به طور كامل مشخص كند.