رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۶

قليان عادی آزاد و ميوه‌اي ممنوع شد

وزارت كشورعرضه قليان‌هاي ميوه‌اي را در قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام كرد.

پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور از ابلاغيه وزير كشور به فرمانده نيروي انتظامي و استانداران سراسر كشور خبر داده و نوشته است:قهوه خانه‌هاي داراي پروانه اشتغال، مجاز به ارائه قليان به مشتريان خود هستند.

مصطفي پورمحمدي وزيركشور در اين ابلاغيه با اشاره به اعلام نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مبني بر خطرات شديد بهداشتي توتون هاي اسانس‌دار (معروف به ميوه‌اي) تأكيد كرد: استفاده از اين گونه قليان ها و توتون هاي اسانس دار در قهوه خانه‌ها ممنوع و از ارائه آنها جلوگيري مي‌شود.

بر اين اساس عرضه قليان بدون طعم در قهوه‌خانه هاي داراي مجوز مجاز اعلام شده است.

در سالهای اخير عرضه قليانهای طعم دار با استقبال جوانان روبرو شده و بسياری از سفره خانه‌ها اقدام به عرضه قليان كردند. اما دولت ايران به دلايل بهداشتي عرضه قليان را محدود كرده و برخي قهوه خانه ها پلمپ شده اند.

بهمن ماه سال جاري رئیس‌جمهورايران از وزیران کشور و بهداشت خواست تا برخورد با قهوه‌خانه‌دارانی که قلیان عرضه می‌کنند را متوقف کند.

هم اكنون قليان به موضوعي داغ تبديل شده و هرچند بار خبري جديدي درباره آن منتشر مي‌شود.

چندي پيش كامران باقري لنكراني وزير بهداشت ايران خواستار پيدا كردن جانشيني براي قليان شده بود و گفته بود:« مصرف يك ساعت قليان معادل 40 نخ سيگار است»

نظرهای خوانندگان

Mohem nist, be jash vafour o bang o in harfa ke azad ast!injouri be rohaniat nazdiktar ham mishavim o fekre enghelab o taghire regim o in harfa ham nistim

-- Nam ، Feb 27, 2008 در ساعت 05:21 PM