رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۶

هاشمی: تأیید صلاحیت‌ها را کامل کنید

رئیس مجمع‌تشخیص مصلحت از شورای‌نگهبان قانون اساسی خواست تا شمار بیشتری از نامزد‌هایی که پیش از این از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت، صلاحیت شان برای حضور در انتخابات 24 اسفند رد شده بود، تأیید صلاحیت کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هاشمی رفسنجانی که شب گذشته با سران قوای سه‌گانه دیدار داشت، گفت: شوراي نگهبان با اين كار(تائید صلاحیت‌ها) بسياري از التهابات احتمالي را رفع كرده است و لازم است آن را كامل‌تر كند.

هاشمی رفسنجانی که از مقامات بلند‌پایه جمهوری اسلامی است، پیش از این در خطبه‌های نماز جمعه تهران از شورای نگهبان قانون اساسی خواسته بود تا بررسی صلاحیت‌ها تجدید‌نظر کند. به نظر می‌رسد آن‌چه که امروز وی باردیگر از شورای نگهبان خواسته است، نشان می‌دهد که نظر این مقام عالی‌رتبه هنوز تأمین نشده است.

اصلاح‌طلبان می‌گویند، با وجود تأیيد صلاحيت نامزدهاي ردصلاحیت شده این جریان سیاسی، آن‌ها در حال‌حاضر تنها مي‌توانند براي كسب حدود 50 درصد از كرسي‌هاي مجلس در رقابت انتخاباتي شركت كنند.

ائتلاف اصلي اصلاح‌طلبان كه محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق ايران رهبری آن را برعهده دارد، مي‌تواند تنها براي رسيدن به كمتر از نيمي از كرسي‌هاي مجلس به رقابت بپردازد و وضعيت"حزب اعتماد ملي"به رهبري مهدي كروبي روحاني اصلاح‌طلب نيز در شرایطی مشابه قرار دارد.

شورای نگهبان قانون اساسی متشکل از 6 عضو حقوق‌دان و 6 عضو فقیه ایت که حقوقدانان با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس و فقها به‌طور مستقیم از سوی آیت‌الله‌خامنه‌ای انتخاب می‌شود.

براساس قوانین ایران، انتصاب رئیس قوه قضائیه هم برعهده رهبری است.

نظرهای خوانندگان

زنده باد رفسنجانی، یگانه مدافع آزادی در ایران!

-- هاتف ، Feb 25, 2008 در ساعت 06:36 PM

bebin khodavakili be che roozi oftadim ke bala neveshte zende bad rafsanjani YEGANE MODAFE AZADI dar IRAN vaghan ke

-- Ali ، Feb 25, 2008 در ساعت 06:36 PM