رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۷

"دستور نبش قبر زهرا بنی‌یعقوب صادر شد"

یک‌ وب‌سایت فعال در زمینه حقوق زنان به نقل از شیرین عبادی، خبر از اجازه نبش قبر "زهرا بنی‌یعقوب" از سوی مقام‌های قضایی ایران داد.

"زهرا بنی‌یعقوب" پزشك جوانی بود که در ۲۱ مهر ماه سال‌جاری، در یكی از بازداشتگاه‌های امر به معروف و نهی از منكر شهرستان همدان به صورت مشكوكی جان خود را از دست داد.

وب‌سایت "میدان زنان" به نقل از شیرین عبادی وکیل خانواده این پزشك نوشت: "سرانجام پس از گذشت پنج ماه از مرگ دكتر زهرا و تشكیل پرونده، ‌اجازه نبش قبر از سوی شعبه بازپرسی دادسرای همدان صادر شده، اما این نامه هنوز به من و خانواده بنی یعقوب ارسال نشده است."

خبر سایت میدان

به گفته عبادی، با صدور چنین دستوری و پس از كسب اجازه از اولیای دم (پدر و مادر دكتر زهرا) این دستور ارجاع می‌شود.

عبادی تاکید کرده است: "این دستور كمك بزرگی را به روند قضایی پرونده می‌كند و شاید نشانه حركت مقامات قضایی ایران برای پاسخگویی باشد."

به نوشته همین وب‌سایت، "زهرا بنی یعقوب، ۲۷ ساله که در یکی از روستاهای همدان دوران طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم را می گذراند، روز جمعه پیش از عیدفطر گذشته (بیستم مهر) هنگامی که در لوناپارک همدان، همراه نامزد خود بود از سوی نیروهای بسیجی، که ضابطان امر به معروف و نهی از منکر خوانده می‌شوند، دستگیر و به بازداشتگاه این نیروها انتقال داده شد. دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است.‏ سازمان پزشكی قانونی نیز مرگ وی را "‎فشار بر عناصر حیاتی گردن توسط جسم رشته ‎مانند و قابل انعطاف و عوارض ناشی از آن" دانست و زمان مرگ را حدود ساعت نه شنبه شب (بیست و یکم مهر) اعلام کرد.

از آن زمان، مسئولان بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان علت مرگ او را خودکشی اعلام کرده‌اند اما خانواده وی چنین دلیلی را برای مرگ فرزندشان ردکرده و علیه این ستاد به مراجع قضائی شکایت کرده‌اند. براساس این شکایت، دادسرای همدان سه نفر را متهم تشخیص داده و برایشان قرار وثیقه صادر کرده است. به گفته مقامات قضایی، تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد."

نظرهای خوانندگان

آیا بعد از پنج ماه و چندی که از مرگ خانم بنی یعقوب میگذرد و بدن او متعفن و متلاشی شده است ، در این حالت میتوان آثاری از شکنجه و احیانا خفگی و قتل در صورت وجود در بدن او تشخیص داد ؟ علی

-- علی ، Feb 24, 2008 در ساعت 01:44 PM

حال سئوال اینست که چرا شعبه بازپرسی همدان چندین ماه قبل که خانواده دکتر زهرا بنی یعقوب تقاضای نبش قبر و کالبد شکافی کردند با این امر موافقت ننمود.

-- علی ، Feb 24, 2008 در ساعت 01:44 PM

بله. به جای پنج ماه حتی اگر پنج سال هم از مرگ یک فرد گذشته باشد، با استفاده از شیوه های مدرن دانش پزشکی قانونی می توان همه چیز را تشخیص داد.

-- Mirza ، Feb 24, 2008 در ساعت 01:44 PM

امیدوارم که پزشک قانونی را نتوانند مرعوب کنند تا حقیقت آشکار و این جنایت آشکار علنی شود. ولی آیا در این حالت هم سیستم فاسد تغییری خواهد کرد؟

-- بدون نام ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

امید وارم نقشه های این حیوان صفتان بر ملا شود و عوامل این حادثه به جزای خود برسند

-- بدون نام ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

امیدوارم دستور نبش قبر ابراهیم لطف اللهی هم صادر شود و به امید روزی که پرده از چهره کثیف این هیولا صفتان خونخوار برداشته شود. واقعا عجب صبری خدا دارد.

-- لی لی ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

انسانهای بسیاری در راه آزادی قربانی می شوند. مهم آن است که در این راه جامعه با سکوت خود جنایت را تایید نکند. خون این قربانی راه آزادی نباید پایمال شود. باید عکس العمل نشان داد حتی اگر از نوع فرهنگ شفاهی و در گوشی متداول ایرانیان استفاده کرد . نباید ساکت نشست و از هر فرصتی برای اعلام این جنایت بهره جست . حتی آگر در صف نانوایی باشد. باید گفت و گفت. این راه مبارزه با سیستم سرکوب است.

-- بدون نام ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

الان تو تلویزیون روزهای زوج از شبکه یک سیما سریالی داره پخش میشه که توی اون هم نبش قبر صورت گرفت و با اینکه فیلم مربوط به زمان شاه میباشد ولی قاضی پرونده و سیستم قضایی اون موقع انگار با وجدان تر از قضات و سیستم فعلی بودند.
ما پیشرفت نکردیم فقط پسرفت داشتیم.

-- بدون نام ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

چیزی که عیان هست اینه که قتل اتفاق افتاده و تمامی این پیگیریها به هیچ جایی نخواهد رسید. همانطور که در تمامی قتل های پیشین همچون قتلهای زنجیره ای و قتلهای محفلی به جایی نرسید.
خدا خودش انتقام مقتولان را از قاتلان خواهد گرفت.
ای خدا شاهد باش

-- هادی ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

واقعا قدم بزرگی است در راستای پاسخگویی مقامات

-- مهیار ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

خدا!
هنوز هم به خدا باور دارید؟

-- مجید ، Feb 25, 2008 در ساعت 01:44 PM

خداماراازدست این برادرا نجات دهدچون تنها اوست که میتواندایناراشکست بدهداین بیشرفهااخه چه میدونند امربه معروف چیه

-- بدون نام ، Mar 12, 2008 در ساعت 01:44 PM

بد حجاب كه بايد جواب خون شهدا رابدهد

-- بدون نام ، Mar 18, 2008 در ساعت 01:44 PM

از این بسیجی ها هر چی بگی بر میاد

-- ....سریا ، Jun 3, 2008 در ساعت 01:44 PM