رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۶

احمدی‌نژاد: کشور‌های غربی عذرخواهی کنند

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران بعد از انتشار جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران از آمریكا و متحدانش خواست به علت متهم كردن كشورش به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای عذرخواهی كنند.

در آستانه نشست كشورهای غربی در روز دوشنبه، به منظور بررسی پیش‌نویس تحریم‌های جدید، رهبران ایران تاكید كردند صدور هرگونه قطعنامه جدید از سوی سازمان ملل متحد بیهوده و فاقد وجاهت قانونی خواهد بود.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران، در گفت وگو با تلویزیون دولتی ایران، گفت: "آن‌ها (قدرت‌های غربی و شورای امنیت سازمان ملل) می‌توانند صد سال برای صدور قطعنامه وقت بگذارند، اما چیزی تغییر نخواهد كرد."

احمدی‌نژاد افزود: "چنانچه اقدام‌های قبلی غربی‌ها ادامه یابد، ما طرح‌هایی را برای اقدام آماده داریم. هر كشوری كه در مسیر قدرت‌های غربی حركت كند - چه اروپایی چه غیر اروپایی - باید بداند كه ما شدیدا اقدام تلافی‌جویانه انجام می‌دهیم."

احمدی‌نژاد، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته ای كشورش را "پیروزی تاریخی ایران در مواجهه بزرگ با قدرت‌های ستمكار از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹"، توصیف كرد.

گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی منتشر شد كه قدرت‌های غربی برای صدور سومین قطعنامه تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تحركات جدیدی را آغاز كرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام كرده است در موقعیتی نیست كه درباره ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران - كه كشورهای غربی آن را پوششی برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای می دانند - اعلام نظر كند. نمایندگان انگلیس و فرانسه در سازمان ملل، به‌طور رسمی پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه كرده‌اند.

آمریكا قرار است میزبانی نشست روز دوشنبه دیپلمات‌های كشورهای ۵+۱ را در واشنگتن برعهده بگیرد.

در این حال،" غلامحسین الهام "سخنگوی دولت ایران گفت: "نگاه داشتن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل، غیرقانونی و ناموجه است و برخواست ایران مبنی بر ادامه برنامه‌های هسته‌ای تاثیری نخواهد داشت."

تاكنون دو قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان‌ملل علیه ایران – به‌خاطر فعالیت‌های هسته‌ای تهران و عدم قبول تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی از سوی این كشور -صادر شده است. ایران تاكید می‌كند، به‌عنوان كشوری كه معاهده عدم تكثیر سلاح‌های غیرمتعارف را امضا كرده است، حق غنی‌سازی اورانیوم به منظور تامین برق جمعیت رو به رشد كشور را دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام كرده است تقریبا تمامی مسایل اصلی توافق شده در چارچوب یا طرح كاری تعیین شده توسط این آژانس و تهران در پاییز گذشته، حل و فصل شده است.

به هرحال، یك مساله بحث انگیز و برجسته هنوز باقی است و آن هم فعالیت ایران در زمینه موشكی و آزمایش‌های انفجاری است كه می‌تواند اشاره‌ای به بعد نظامی در برنامه‌های هسته ای ایران باشد.

آژانس همچنین درباره این‌كه ایران توسعه نسل جدید سانتریفیوژها را برای غنی‌سازی اورانیوم آغاز كرده است، ابراز نگرانی كرده است و این روند را دارای هدف دوگانه - برای تامین سوخت هسته‌ای و یا در ابعاد گسترده‌تر، با هدف شكافتن هسته اتم به منظور تولید یك بمب اتمی –می‌داند.

نظرهای خوانندگان

متاسفانه متن کامل گزارش البرادعی و متن کامل گفتگوی رئیس جمهور ایران در هیچ یک از منابع خبری اروپایی دیده نشد.
معلوم نیست این خود سانسوری اجباری بوده یا اختیاری .

-- حسین رحیمی ، Feb 25, 2008 در ساعت 06:11 PM

آنچه در ايران امروز می گذرد دروغی بزرگ است. اما چنان تو خالی که گويندگان آن خودشان هم به ريش خود می خندند. آنها به دروغ گزارش البرادعی مثبت ارزيابی می کنند از يک سو به ملت ايران بگويند که کارآگاهند و کاردان و از سوی ديگر غرب را در برابر بلوف خود قرار دهند که ما مردم ايران را پشت سر خود داريم. وبعد هم با صدور قطع نامه ی جديد به مردم بگويند که ببينيد غرب با شما و چشن شما و شادی شما دشمنی دارد. اما آنچه که ما شاهد آنيم جابجايی بسيجيان در سطح تهران است برای سياهی لشکر در مسجدها که ديگر خالی خالی شده اند. بر انديشمندها و و روشنفکرها و باسوادها ی اين مرز و بوم است که هر چه می توانند مردم را از خطری که در کمين است آگاه کنند. ما در ايران به خاطر فيلترينگ متاسفانه سايتها را مشکل بدست می آوريم. به نظ من خوب است شبکه ای به وجود آيد تا با کپی مطالب به صورت فرستادن ايميل ديگران را آگاه کنيم. احتمالا اين آخرين شانسهای ايران برای حل مشکل اتمی بود که با موشک هوا کردن آقايان و پنهانکاريهای ديگر اين موقعيتها نيز از دست رفتند. بايد بسيج شد و گر نه اگر جنگی آغاز شود پايان آن را خود جنگ تصميم خواهد گرفت زيرا اختيار از کف همين عده ی بسيار قليل عاقلان در خواهد رفت و بدست جنگ طلبان قرار خواهد گرفت. کاری کنيم.

-- بدون نام ، Feb 25, 2008 در ساعت 06:11 PM

سلام. فکر میکنم سران 5+1 بزودی جمع شوند تا بگونه ای از آقای احمدی نژاد عذر خواهی کنند و از خجالت ایشان در بیایند!

-- حامد ، Feb 25, 2008 در ساعت 06:11 PM