رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۶

یکسال زندان برای یعقوب یادعلی

دادگاه تجدیدنظر استان كهگیلویه و بویراحمد در یك اقدام بی‌سابقه حكم دادگاه بدوی یعقوب یادعلی را تشدید و مجازات تعلیقی را به یک سال مجازات زندان تبدیل كرد.

به گزارش ایسنا وكیل مدافع یعقوب یادعلی داستانویس گفت: «حكم صادره از دادگاه تجدیدنظر را دریافت كردم اما متوجه شدم كه این دادگاه برخلاف روال قانونی كه حق تشدید مجازات را ندارد، ۹ ماه مجازات تعلیقی این نویسنده را به مجازات تعزیری تبدیل كرده و جمعاً او باید یك سال زندان را سپری كند.»

صالح نیکبخت افزود: «موكلش باید به خاطر مطالب كتابی كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه انتشار گرفته، یك سال را در زندان بگذراند»

یعقوب یاد‌علی، نویسنده داستان "زنی كه نبود" شهریور ماه امسال به اتهام توهین به یکی از اقوام محاکمه شد.

در داستانِ «زنی که نبود» از کتابِ حالت‌ها در حیاط، عبارت "تكنسین برق هستم، زنم را كتك می‌زنم و به اجداد غارتگرم فخر می‌كنم و روی مبل نمی‌نشینم، از شطرنج خوشم نمی‌آید و عاشق شكارم" به عنوان توهین به اقوام نامبرده شده است.

وی در نوشتن رمان "آداب بیقراری" هم به همین اتهام محاکمه شده است در این کتاب زنی اهل كهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن همسر با یك مرد غیربومی روابط جنسی برقرار می‌کند.

وکیل یعقوب یادعلی، نوشتن دیالوگ‌های داستان به لهجه محلی را دلیل رئالیستی كردن (واقعی نشان دادن) داستان موکلش خوانده است.

وی افزود: «‌در حالی كه هر رمانی در هر زمانی و با هر زبانی منتشر شود به منظور واقعی كردن و فضاسازی برای آن باید در زمان و مكان مشخصی نوشته شود و افراد مطرح در این رمان‌ها، وجود واقعی ندارند و صرفا در فكر و خیال نویسنده مجسم می‌شود و فضای داستان ارتباطی به هیچ كشور و هیچ قومی ندارد.»

وی محكوم كردن نویسنده‌ به خاطر آنچه كه توهین به شخص خاصی نباشد و هیچ فرد مشخصی در آن نام برده نشده باشد را با مقررات قانون اساسی و قوانین عادی منطبق ندانست.

یعقوب یادعلی که پیش از این مدتی را نیز در بازداشت گذرانده بود، اردیبهشت ماه سال ۸۶ پس از یک ماه و نه روز از زندان آزاد شد.

کتاب "حالت‌ها در حیاط" در سال ۷۶ با مجوز رسمی وزارت ارشاد منتشر شد و رمان "آداب بی‌قراری" در سال ۸۳ و با مجوز رسمی وزارت ارشاد انتشار یافت و جایزه‌ بهترین رمان بنیاد گلشیری و رمان برگزیده‌ جایزه‌ یلدا را نیز گرفت.


مرتبط:
«آداب بی‌قراری» به روایت شهرنوش پارسی‌پور

يعقوب يادعلي به حبس و نوشتن ۴ مقاله محكوم شد

نظرهای خوانندگان

واقعا" بايد به حال اين مملكت و مملكتداران گريست. نكبت را به حد اعلاي خود رسانده اند. آخه اينا كه آقاي يادعلي، كارمند رسمي صدا و سيما را اخراج كردند و نانش را بريدند.ديگر از جانش چه مي خواهند؟

-- shima ، Feb 24, 2008 در ساعت 07:21 PM

مي گويند فرض محال كه محال نيست.حالا بيائيم فرض را بر اين بگذاريم كه آقاي يادعلي نا خواسته به قومي كه گويا قوم خودش هم هست توهين روا داشته است!
آخر در مملكتي كه تيراژ كتاب چيزي بين 1500 تا 2000 نسخه هست اگر آقايان در بوقش نمي دميدند آب هم از آب تكان نمي خورد
.اصلن تا آن موقع حتا اهل فن هم نام يادعلي كمتر به گوششان خورده بود و چيزي كه اين وسط دم خروسش بد جوري از جيب آقايان بيرون زده است زهر چشم گرفتن و نشان دادن و اعمال داغ و درفش به نويسنده هائي است كه از ديد حضرات غير خودي هستند و اين وسط ديواري كوتاهتر از ديوار يغوب ياد علي كسي پيدا نكرد. چون اسم و رسم چنداني نداشت.دولت آبادي يا شيرين عبادي نبود كه خبر احضار يا دستگيري اش از هر رسانه اي خوانده شود. ودر ضمن بهترين وسيله براي رساندن پيام به نويسندگان وعلي الخصوص به كانونيان بود كه گوشي دستتان باشد. كلمه به كلمه آثارتان را زير ذره بين قرار مي دهيم. هر جور دلمان خواست كارتان را تفسير مي كنيم و هر جور دلمان خواست تمشيت تان مي كنيم.
ياد علي هدف نيست - وسيله است.

-- مزدك بامدادان ، Feb 25, 2008 در ساعت 07:21 PM

این همه فشار و هیچ جا و هیچ کس حمایتی نمی کند.

-- مهیار ، Feb 25, 2008 در ساعت 07:21 PM

آقایان که شما باشید چرا بازتاب حقیقتی فاحش تا این حد باید تلخ باشد.در جامعه ای که اکنون روابط نامشروع در میان هر قشرش مثل گوسفند سر به زیر؛ طاق باغستان بی شرمی را مقصد گرفته ، چرا شنیدن دوستی زن متاهل با آسمان جلی تیر وا حیرتا بر شاهرگ غیرتتان می زند.
چشمها را باید شست
جور دیگر باید دید
یعنی منصف و واقع بینانه منظورش بود

-- آرتیما ، Feb 26, 2008 در ساعت 07:21 PM

گفت آن يار كزو گشت سر دار بلند
جرمش اين بود كه اسرار هويدا ميكرد
آقاي يادعلي نبايد حرفش را ميزد .چون خود فساد مشهود كل جامعه هست .

-- آرمان ، Feb 27, 2008 در ساعت 07:21 PM

HAL AGAR BAR AKS MISHOD O YEK MARD MOTOAHEL DAR MATN DASTAN BA YEK KE NA BA 10 DOKHTARE MOJARAD ABETE BARGHARA MIKARD BI HICH JAYE HICH KODAM AZ AGHAYAN BAR NEMIKHORD...CHE AZ GHOM TORK CHE LOR CHE KORD O CHE FARS

-- MARYAM ، Mar 11, 2008 در ساعت 07:21 PM