رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۶

"قطعنامه شورای امنیت قانونی نیست"

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل را فاقد مبنای قانونی دانست.

جواد وعیدی افزود: «آمریكا و كشورهای غربی به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اهمیت نمی‌دهند.»

متن پيش‌نويس قطعنامه سوم تحريم‌ها عليه ايران پنجشنبه سوم اسفند توسط انگلیس و فرانسه آماده شد و قرار است جمعه همین هفته در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شود.

این پیش نویس پس از آن آماده شد که محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران را ارائه داد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه از همكاری نكردن كامل ایران و به ویژه اقدام این كشور در توسعه مدل جدید سانتریفوژها انتقاد می‌كند.

در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌آمده است: «ایران اطلاعات جدیدی درباره برنامه هسته‌ای خود ارائه كرده است، اما این اطلاعات به صورت ناقص ارائه شده و نه به صورت كامل و منسجم.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «با دستگاه‌های سانتریفیوژ می‌توان سوخت لازم برای نیروگاه‌های برق تهیه كرد، اما در عین حال می‌توان از آن‌ها برای ساخت بمب اتمی نیز استفاده كرد.»

متن کامل گزارش آژانس

ایران از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی برداشت كاملا مثبتی دارد و آن‌را یك پیروزی برای خود قلمداد کرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ساعاتی پس از اعلام گزارش آژانس، آن را به عنوان یک پیروزی هسته ای قلمداد کرده و در اکثر برنامه ها با استفاده از زیرنویس، این پیروزی را به مردم تبریک می گوید.

به گزارش ایسنا جواد وعیدی در واکنش به گزارش البرادعی می‌گوید: «آخرین بخش از گزارش آژانس تایید می‌كند همه مسایل باقیمانده حل و فصل شده و هیچ مسئله دیگری باقی نمانده است.»

دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری ایران هم امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، محمود احمدی‌نژاد امشب بعد از اخبار سراسری ساعت 21 شبکه اول سیما، در مورد گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی با مردم سخن خواهد گفت.


در همین حال معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصويب پروتکل الحاقي را منوط به واکنش کشورهای غربی به گزارش آژانس کرد و گفت: «بايد منتظر اقدام طرف مقابل در اين باره شد و اين که آيا رفتار و برخورد آن ها منطقي خواهد بود يا خير سپس مي توان در باره پروتکل الحاقي صحبت کرد.»

مدیركل اژانس در گزارش خود از ایران خواسته بود پروتكل الحاقی معاهده منع گسترش سلا‌ح های هسته‌ای را اجرا كند. این پروتكل به كارشناسان آژانس اجازه بازرسی‌های سرزده و گسترده‌تر را می‌دهد.