رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۶

کاهش همکاری چین با ایران در تولید خودرو

مدیرعامل شرکت ایران خودرو عقیده دارد که تصمیم بانک‌های چینی در کاهش میزان معاملات تجاری خود با ایران، بر سطح همکاری‌های بین ایران خودرو و شرکت خودروسازی "چری" چین تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام این خبر از سوی "منوچهر منطقی" در حالی مطرح می‌شود که پیشتر یک مقام وزارت امور‌خارجه ایران گفته بود که بانک‌های چینی به دلیل فشارهای آمریکا از میزان همکاری‌های خود با ایران کاسته‌اند.

دولت آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای منزوی کردن ایران به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور، از شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی خواسته از انجام معامله با بانک‌های ایرانی و سرمایه گذاری در این کشور خودداری کنند.

در اگوست سال گذشته، شرکت خودروسازی "چری" چین اعلام کرد که این شرکت با مشارکت دو شرکت خارجی و براساس یک قرارداد ۳۷۰ میلیون دلاری یک خط مونتاژ خودرو را در ایران راه‌اندازی خواهد کرد.

"منوچهر منطقی" مدیرعامل شرکت ایران خودرو، که بزرگترین شرکت خودرو سازی خاورمیانه است، درباره اثرات اقدام برخی بانک‌های چین در کاهش همکاری با بانک‌های ایرانی گفت: "این امر تاثیراتی را داشته است، چرا‌که وقتی شما می‌خواهید بخشی از بازار خود را در اختیار کشور دیگری قرار دهید، انتظار دارید طرف مقابل هم از خود رفتار دوستانه‌ای نشان دهد و وقتی طرف چینی چنین کاری انجام می‌دهد سئوالات زیادی در ذهن ما ایجاد می‌شود."

براساس موافقتنامه ماه اگوست، قرار بود در این طرح مشترک، حدود ۳۰ درصد سرمایه گذاری را شرکت "چری" چین، ۴۹ درصد را شرکت ایران خودرو و بقیه را شرکت سرمایه‌گذاری "سولیتاک" ،که دفترمرکزی آن در کانادا است، انجام دهد.

در سال دوهزار و هفت ایران سومین تهیه‌کننده نفت خام چین بود. این کشور در سال‌های اخیر روابط تجاری خود را با ایران افزایش داده و از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران استقبال نکرده است.

در اوایل ماه دسامبر، "اسدالله عسگراولادی" رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته بود که تجار ایرانی برای گشایش اعتبارنامه در بانک‌های چینی با مشکلاتی مواجه هستند.

یک تحلیل‌گر ایرانی نیز به رویترز گفت: "اگر روزی چین مجبور شود بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند به خاطر میزان روابط تجاری بسیار بالاتر این کشور با آمریکا در مقایسه با ایران، مطمئنا آمریکا را انتخاب خواهد کرد."