رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۶

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"گامي به جلو"
روزنامه اعتماد ملی هم سرمقاله امروز خود را، به موضوع گزارش 11 صفحه‌ای البرادعی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره انتشار این گزارش و "پیروزی ایران" در دعوای هسته‌ای با غرب، می‌نویسد:"جمهوري اسلا‌مي همواره بر دو موضوع پافشاري نموده است؛ يكي آنكه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح‌آميز و به دور از جاه‌طلبي‌هاي نظامي است."

اعتماد‌ملی تاکید کرده است، جمهوري اسلا‌مي حق دارد و مي‌تواند حال كه به دانش فرآيند هسته‌اي دسترسي پيدا كرده، با تدبير و عقلا‌نيت و محاسبه هزينه- فايده، گام به گام به اهداف خود دست يابد.

این روزنامه در پایان با اظهار تاسف از ارائه پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم‌ها برضد ایران، می‌نویسد:" صدور قطعنامه‌هاي اول و دوم و احتمالا‌ صدور سومين قطعنامه، تنها هزينه‌هاي سياسي، اقتصادي و بين‌المللي طرفين منازعه از جمله دولت ايران و دولت‌هاي غربي را افزايش مي‌دهد."

دوری از آرمان‌های انقلاب
روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود به قلم "احمد پورنجاتی" به بازخوانی آرمان‌های انقلاب سال 57 ایران و فاصله‌گرفتن از آن آرمان‌ها در سال‌های اخیر از سوی دولت‌مردان پرداخته است.

اعتماد، پیشنهاد کرده است بدون هیچ دخل وتصرفی برای یک‌بار هم که شده اسناد، مدارک و شعار‌های انقلاب برای مردم بازگو شود تا سره از ناسره تشخیص داده شود.

"پورنجانی" در ادامه نوشتار خود با اشاره به اقدام اخیر صدا و سیما در پخش گوشه‌هایی از این اسناد در شبکه‌های تلوزیونی ایران، می‌نویسد:" انگار تصوير خانواده‌يي را مشاهده مي‌کني که همه اعضاي آن حاضر بوده‌اند اما اکنون بسياري‌شان در کنارتان نيستند و آنگاه بي‌اختيار از خود مي‌پرسي که؛ بقيه کجايند؟"

سرمقاله‌نویس اعتماد در ادامه با انتقاد از دوری از آرمان‌های اولیه انقلاب، می‌نویسد:" اين قلم نمي‌تواند بپذيرد که آن‌چه اين روزها در عرصه سياسي داخلي کشور مي‌گذرد، ادامه بي عيب و نقص و نسخه برابر اصل انقلاب و راه امام(ره) و خواست و آرمان اوليه مردم ايران است."

نویسنده در سرمقاله در پایان چنین نتیجه گرفته است که برخی از جریان‌های محافظه‌کار سعی دارند با یکدست کردن حکومت راه را برای دیگران مسدود کنند. این روزنامه به اصلاح‌طلبان هشدار داده است: جريان اصول‌گراي حاکم با تمسک به تاکتيک به اصطلاح «احدي الحسينين» تصميم گرفته است مزاحمان مقاصد و موجوديت سياسي خويش را البته به گمان واهي خود به انتخاب يکي از دو گزينه ناگزير کند.
1- توبه و استغفار و تخطئه انديشه اصلاح‌طلبي در پوشش غلط انداز برخورد با مجلس ششم و زدن داغ باطله بر تمامي دستاوردهاي افتخارآميز بهار اصلاحات.

2- نوميدسازي از اصلاح‌پذيري نظام و رويگرداني يا بي‌رغبتي به انقلاب و حاشيه‌گزيني و سرانجام پذيرش عملي خروج از خانواده انقلاب. اين تاکتيک که در گذشته نيز نسبت به برخي جريان‌هاي سياسي کارساز افتاده، اين بار گويي قرار است براي بخش مهمي از دست اندرکاران سرشناس دوران انقلاب و امام مورد آزمون قرار گيرد."

"شادي بوش يا نگراني بعضي‌ها!؟"
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود به موضع‌گیری اخیر "اسد‌الله بادامچیان" عضو هیأت مؤتلفه برضد اصلاح‌طلبان پرداخته است.

"بادامچیان" روز گذشته در "ششمين همايش سراسري جبهه متحد اصول‌گرايان" گفته بود، بوش از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات خوشحال می‌شود.

این روزنامه در واکنش به چنین سخنانی می‌نویسد:" قاعدتاً كسي ترديد ندارد كه آنچه بوش را خوشحال مي‌كند، پيروزي كساني است كه نه تنها نمي‌توانند مشكلا‌ت مردم را حل كنند بلكه در دوران مسئوليت آن‌ها، هر روز مشكلي در زندگي روزمره مردم ايجاد مي‌شود."

روزنامه آفتاب یزد در ادامه سرمقاله خود با مطرح کردن 4 فرضیه و دو نکته برای بیان چنین سخنانی از سوی محافظه‌کاران برضد اصلاح‌طلبان، می‌آورد:

1- تلاش برای ردصلاحیت‌های بیشتر اصلاح‌طلبان در انتخابات.

2-تلاش در جهت القای این نکته که آمریکا در میان اصلاح‌طلبان رخنه کرده است.

3- تلاش محافظه‌کاران برای کسب حمایت بوش از خود.

4- تلاش در جهت نشان دادن نفوذ رهبران آمریکا در کشورهای مثل ایران در میان مردم آمریکا.

می‌تواند مهم‌ترین عامل بیان این سخنان باشد.

این روزنامه در پایان با اشاره به دو نکته "احتمال بیان این سخنان از سر دلسوزی" و "ضرورت جلوگیری از تخریب جریان‌های سیاسی" در انتخابات، می‌نویسد:"اصول‌گرايان منصف، قبل از هركس وظيفه دارند براي اثبات پايبندي خود به دستورات رهبري و نيز براي نشان دادن علا‌قه‌خود به رقابت جوانمردانه، به نحو مقتضي جلوي اين تخريب‌هاي كدورت آفرين و بي خاصيت را بگيرند."

"زمان عقب‌نشيني آمريكا"
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را به گزارش روز گذشته مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره به این نکته که البرادعی گزارش خود را تحت فشار آمریکا و اسرائیل ارائه کرده است، می‌نویسد:" ترديدي نيست كه اگر چنين فشارهائي وجود نداشت گزارش شفاف‌تري ارائه و كليه موضوعات مربوط به ايران را مختومه اعلام مي‌شد."

جمهوری اسلامی همچنین براساس گزارش البرادعی، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا پرونده ایران را به آژانس ارجاع دهد.

این روزنامه در پایان چنین نتیجه گرفته است:"شوراي امنيت چه براي رهائي خود از اين اتهامات تلاش كند و چه نكند جمهوري اسلامي ايران در موضوع فعاليت‌هاي هسته‌اي به راهي كه برگزيده است ادامه خواهد داد."