رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۶

وزیر اقتصاد: عرضه بنزین آزاد تورم‌زاست

وزير امور اقتصادي و دارايي ايران می‌گوید:" به طور طبیعی بالا رفتن قیمت بنزین به هر شکل تورم‌زاست، اما با توجه به ضرورت موضوع باید برخی کالاها را به صورت آزاد و غیر یارانه ای در اختیار مردم قرار داد."

يك كميته تخصصي اخيرا پيشنهاد كرده است بنزين با قيمتي هفت برابر قيمت سهميه‌بندي فعلي كه از ماه ژوئن آغاز شد در اختيار مردم قرار گيرد. دولت ايران به دليل اثرات تورمي اين اقدام با اين طرح مخالفت كرده است.

ايران با اين‌كه چهارمين توليد‌كننده نفت در جهان است، به علت دارا نبودن توان پالايشي كافي مقدار زيادي از بنزين مورد نياز خود را وارد مي‌كند و اين بنزين وارداتي را با قيمت يارانه‌اي در اختيار مردم قرار مي‌دهد. بر اساس پيشنهاد اين كميته دولتي، در طرح جديد رانندگان ايراني مي‌توانند علاوه بر 120 ليتر بنزيني كه ماهيانه با قيمت يارانه‌اي تهيه مي‌كنند بنزين اضافي را با قيمت آزاد پنج هزار تا هفت هزار ريال تهيه كنند.

داود دانش‌جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي ايران كه با خبرگزاري مهر صحبت مي‌كرد، گفت:" بسیاری از مردم کشورمان اگر نیاز به سوخت داشته باشند و در دسترس آن‌ها نباشد حاضرند با قیمت بالاتری از دیگران تهیه کنند و امروز دیگر بنزین نزد مردم، قیمت لیتری 100 تومان را ندارد بلکه ارزش آن بسیار بالاتر است."

بسياري از رانندگان ايراني كه از ناكافي بودن بنزين دريافتي خود در برنامه سهميه بندي ناراضي هستند براي تهيه بنزين اضافي چاره‌اي جز پناه بردن به بازار سياه و خريد بنزين با قيمت بالاتر ندارند.

خبرگزاری رویترز از تهران هم گزارش داد، از زمان شروع طرح سهميه‌بندي بنزين در ايران، مجلس اين‌كشور خواستار قيمت گذاري بنزين بر اساس قيمت بازار آزاد شده است ولي دولت ايران با اشاره به اين كه در حال‌حاضر ميزان تورم اين كشور بالاتر از 19 درصد است با اين درخواست مجلس مخالفت كرده است.

اين موضوع در آستانه انتخابات اسفند ماه اين كشور از اهميت و حساسيت زيادي بر خوردار است. اين انتخابات به نوعي ميزان حمايت مردمي از حاميان رييس‌جمهور ايران را نشان خواهد داد. احمدي‌نژاد در زماني كه بر سر كار آمد، وعده داد كه ثروت نفتي كشور را با عدالت بيشتري در ميان مردم توزيع خواهد كرد، ولي انتقاد فراواني از عملكرد اقتصادي وي صورت گرفته است. دور بعدي انتخابات رياست جمهوري ايران در سال دو هزار و نه ميلادي برگزار خواهد شد.

نظرهای خوانندگان

چرا دولت ایران به جای فعالبت صلح آمیز هسته ای و کمک به مردم دست به ساخت پالایشگاه برای استخراج بنزین از نفت نمی زند؟

-- رضا ، Feb 22, 2008 در ساعت 02:40 PM