رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۶

توافق بر سر پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران

"ژان موریس ریپر" نماینده فرانسه در سازمان ملل اعلام کرد، نسخه اصلاح شده پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در آن مجازات‌های جدیدی برضد ایران اعمال شده قرار است روز پنجشنبه 21 فوریه –به وقت نیویورک- به طور رسمی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود تا در صورت ممکن هفته آینده به تصویب برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "ریپر" در گفتگویی مطبوعاتی گفت:"ما امروز بعد از ظهر به وقت نیویورک رسماً پیش‌نویس قطعنامه را از طرف سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهیم کرد."

وی در عین حال افزود: دور جدیدی از مذاکرات رسمی با هدف ارائه این متن آبی و رأی‌گیری درباره آن در کوتاه‌ترین زمان بار دیگر صورت خواهد گرفت."

ارائه یک متن آبی، یک عبارت فنی سازمان ملل است که نشان دهنده این است که این متن آماده تصویب است.

وزرای امور‌خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان در ماه ژانویه خطوط اصلی پیش‌نویس این قطعنامه را در برلین تصویب کردند.

در همین حال، بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت در گفتگوهای غیررسمی خود اظهار امیدواری کرده‌اند این شورا در انتظار گزارش آتی اژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بماند. این گزارش قرار است روز جمعه ارائه شود.

هشدار دبیرکل سازمان ملل به ایران

دبیرکل سازمان ملل، در دیدار اخیر خود از دفتر روزنامه "شیکاگو تریبون"، خواستار پایبندی ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شد.
به گزارش روزنامه شیکاگو تریبون"، بان کی‌مون در مورد برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد، تهران باید کاملاً به قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد عمل کند.

این قطعنامه‌ها صریحاً از دولت ایران خواسته‌اند برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق در‌آورد.

وی تاکید کرد، هرچند ما باید تا اندازه‌ای صبور باشیم، ولی من از این که صبر جامعه بین المللی در این زمینه هر روز کمتر و کمتر می‌شود، نگرانم.

این روزنامه به نقل از بان کی‌مون به تلاش‌های سازمان ملل در زمینه تأمین کمک‌های بشردوستانه و تسهیل روند ایجاد ثبات سیاسی در عراق اشاره کرده و می‌نویسد: "به نوری المالکی نخست‌وزیر عراق نیز گفته‌ام شما از حمایت کامل آمریکا و اعضای نیروهای چندملیتی و سازمان ملل برخوردار هستید، پس باید به وظیفه خود عمل کنید و با تمامی گروه‌ها و فرقه‌های کشورتان مذاکرات سیاسی جامعی انجام دهید."

نظرهای خوانندگان

ان شاالله موریانه قطعنامه شان را خواهد خورد و فقط نام الله باقی خواهد ماند

-- بدون نام ، Feb 22, 2008 در ساعت 08:18 PM

the sanction in undemocratic countries do not work and sanction efect should bear by the poeple

-- babashamal ، Feb 22, 2008 در ساعت 08:18 PM

بدانید هیچ کاری نمی توانید بکنید
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست

-- بدون نام ، Feb 22, 2008 در ساعت 08:18 PM