رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۶

شلاق‌خوردن سه فعال کارگری در سنندج

سه تن از فعالان کارگری سنندج روز پنج‌شنبه شلاق خوردند.
این خبر را محمدصالح نیک‌بخت، وکیل تعدادی از فعالان کارگری سنندج روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی به رادیو زمانه خبر داد.

به نقل از محمدصالح نیک‌بخت، وکیل و سخنگوی کانون دفاع از حقوق زندانیان سیاسی، سه فرد شلاق‌خورده فارِس گَویلیان، حبیب‌الله کلکانی و صدّیق امجدی نام دارند و عضو تشکلی به نام "اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار ایران" هستند.

این سه فرد به همراه ۱۱ نفر دیگر در جریان تظاهرات روز کارگر سال گذشته توسط مأموران انتظامی بازداشت شدند. مجازات آن‌ها در دادگاه بدوی، ۹۱ روز حبس تعزیری و ۱۰ ضربه شلاق مقرر شده بود. در دادگاه تجدید نظر مجازات حبس به جزای نقدی تقلیل یافت ولی حکم 10 ضربه شلاق همچنان بر قوت خود باقی است. سید مهدی حسینی، یکی دیگر از وکلای کارگران محکوم، به زمانه گفت: 8 نفر دیگر هنوز به دادگاه احضار نشده اند ولی در حال حاضر در انتظار کیفر شلاق به سر می‌برند.

شرکت‌کنندگان دستگیرشده در مراسم روز جهانی کارگر در اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) سال گذشته در سنندج ۱۳ نفر بودند. دو نفر از آن‌ها به نام‌های شیث امانی و صدیق کریمی که عضو هیئت مدیره اتحادیه کارگری مذکور هستند به دو تا دو سال و نیم زندان محکوم شدند.

افراد دستگیرشده بر این باورند که مراجع دولتی با برگزاری مراسم روز کارگر مخالفتی نداشته‌اند ولی به گفته محمدصالح نیک‌بخت شورای تأمین استان کردستان با برگزاری این مراسم مخالفت کرده بود.

اعتراض به حقوق پائین

خالد سواری، نائب رئیس اتحادیه کارگران اخراجی و بیکار که او نیز قرار است شلاق بخورد، در گفت وگو با رادیو زمانه گفت:
روز کارگر متعلق به خود کارگر است. من 25 سال در کارخانه شاهو سنندج کار کرده ام. پایه حقوق ما 183 هزار تومان است و تغییری نکرده است. به این امر اعتراض داریم و الان به جای گوش دادن به دردمان، ما را شلاق می زنند.

نام 11 فعال دستگیرشده عبارت است از: فارس گویلیان، صدیق امجدی، حبیب الله کلکانی، خالد سواری، اقبال لطیفی، صدیق صبحانی، طیب چتانی، یدالله مرادی، طیب ملائی، محی الدين رجبی و عباس اندريانی.

در سال ۲۰۰۵ نیز ۵ تن از فعالان سندیکای خبازان سقز کردستان که نسبت به وضعیت حق و حقوق کارگران اعتراضاتی داشتند به دو تا سه سال زندان محکوم شدند.