رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آذر ۱۳۸۸

قانون سقط درمانی نهایی شد

شبکه تلویزیونی خبر از نهایی شدن دستورالعمل قانون سقط درمانی در اولین روز "شانزدهمین همایش فصلی مدیران سازمان پزشكی قانونی كشور" در بوشهر، خبر داد.

"قانون سقط درمانی" با یك ماده واحده در جلسه علنی دهم خرداد ماه 1384 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

مسئولان سازمان پزشكی قانونی‌كشور امیدوار هستند با بررسی دوباره این دستورالعمل و تایید نهایی آن، مشكلات فراوان بسیاری از خانواده‌‌های ایرانی که براساس قوانین فقهی نمی‌توانند عمل سقط جنین را انجام بدهند، رفع کنند.

طبق آمارهای جهانی، سالانه 75 میلیون بارداری ناخواسته در دنیا اتفاق می‌افتد که از این بین 45 میلیون نفر تصمیم می‌گیرند بچه ناخواسته را سقط کنند. طبق این آمارها، سالانه در جهان حدود 585 هزار زن به دلیل عوارض حاملگی جان خود را از دست می دهند که از این تعداد 20 درصد آن به دلیل سقط‌های غیرقانونی است.
با توجه به غیرقانونی بودن سقط جنین در ایران، آمار کامل و دقیقی از این مسئله در کشور وجود ندارد.

براساس گزارش وب‌سایت حقوق ایران، برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهد که سالانه 80 هزار سقط جنین در ایران انجام می‌شود.

غیرقانونی بودن سقط جنین این مسئله را در ایران به موضوعی سیاه و زیر زمینی تبدیل کرده است. بیشتر سقط‌هایی که در ایران رخ می‌دهد در محل‌هایی فاقد امکانات بهداشتی و یا از سوی افراد غیر‌متخصص و با هزینه‌های بالا صورت می‌گیرد.

سقط جنین‌های غیرقانونی در ایران سالانه موجب مرگ صدها زن می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از کشورها پس از رفع ممنوعیت سقط جنین، آمار مرگ و میر زنان کاهش یافته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

be nazare man seghte janin ta ghabl az 4 mahe shodane janin kamelan belamane ast chon hanooz rooh nadarad.

-- mehdi ، Feb 20, 2008 در ساعت 04:08 PM

اگر سقط جنین ازاد باشد این همه بچه گدا و خیابانی دزد و قاچاقچی در اجتماع رشد نمی کند کنترل افراد جامعه بهتر است وقتی کسی نمی خواهد فرزندی را که ناخواسته از روی بی تجربگی و یا به دلایل مریضی روحی و جسمی و یا به دلیل فقر اقتصادی و اجتمتعی داشته باشد چرا باید تا اخر عمر این فرزند نا خواسته را به دوش بکشد و تحمل کند ضرر این گونه فرزند داشتن ها از نداشتنش بهتر است . باید قانون اجازه سقط جنین را به مادر بدهد . یک مادر باید تصمیم بگیرد ایا شرایط داشتن بچه را دارا هست یا نه در غیر این صورت بزرگ ترین ظلم در حق او وادار کردن به داشتن فرزند نا خواسته است که برای همیشه اینده او را دچار بحران و مشکل می کند جامعه برای پیشرفت عقلانی خویش باید به خواسته ی یک مادر توجه داشته باشد و امکاناتی را برای او مهیا سازد که تن به کورتازهای غیر بهداشتی که جان او را تهدید می کند ندهد به جای نجات جان یک موجود هنوز پا نگرفته در این جهنم زندگی بهتر است ابتدا به سلامت مادر بیندیشیم.

-- ساحل ، Feb 21, 2008 در ساعت 04:08 PM

Agha mehdi, hala bar farz ke rouh ham dashteh bashand. Mozou in nist. Mouzou ine ke shoma maghale ra khounb bekhounid

-- Nam ، Feb 21, 2008 در ساعت 04:08 PM

مادر یا فرزند مساله این است

-- ریحان ، Dec 16, 2009 در ساعت 04:08 PM