رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۶

توافق ایران و عراق در مورد قرارداد الجزایر

ايران و عراق توافق كردند، برخی از مفاد توافقنامه مرزي سال 1975 الجزایر بین دو کشور را بار ديگر اجرا کنند.

جلال‌طالباني رئيس‌جمهور عراق دسامبر سال گذشته میلادی گفته بود، قرارداد 32 ساله الجزاير توسط دولت فعلی باطل شده است كه اين موضع‌گیری باعث شروع دوباره اختلاف ديرينه مرزي بین ایران و عراق شد. وي پس از واکنش تهران اين سخن خود را تغيير داد و گفت، عراق خواستار آن است كه درباره تغييرات مذاكره كند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، يك گروه عراقي اين هفته وارد تهران شد تا درباره معاهده سال 1975 الجزاير مذاکره كند. اين معاهده به مرز ميان آب‌راهي در دهانه خليج فارس مربوط مي‌شود كه عراقي‌ها به آن شط‌العرب مي‌گويند و ايران آن را اروند رود مي‌نامد. طبق توافقنامه الجزایر نام رودخانه اروندرود است.

اختلاف درباره اين آب‌راه يكي از عواملي بود كه موجب آغاز جنگ هشت ساله ايران و عراق شد.

روزنامه رسالت امروز در این‌باره نوشت:"معاونان وزير امور‌خارجه ايران و عراق درباره ادامه يافتن مذاكرات تخصصي استفاده از اروند‌رود و نيز مشكلات مربوط به مرزهاي مشترك خود به توافق رسيدند."

اين مذاكرات پيش از سفر محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ايران به عراق در ماه مارس صورت مي‌گيرد كه نخستين سفر رسمي يك رئيس جمهور ايرانی به عراق از زمان پيروزي انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود.

به گفته يك تحليل‌گر ايراني، احمدي‌نژاد مي‌خواهد دست‌كم به طور عمومي نشان دهد دولت عراق، ايران را يك همسايه مداخله‌گر نمي‌داند. روزنامه ابتكار نیز در شماره امروز خود از سفر روز محمد‌باقر قاليباف شهردار تهران به عراق خبر داد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز يکشنبه از برگزاری اجلاس مشترک مرزی ايران و عراق از 30 بهمن تا اول اسفندماه سال جاری در تهران با حضور معاونان وزارت‌خارجه ايران و عراق خبر داده بود.

نظرهای خوانندگان

اروند هم به پرونده خزر پيوست

-- بدون نام ، Feb 20, 2008 در ساعت 02:01 PM

ایالات متحده بر این باور است که این قطعنامه همچنان درحال اجرا و دارای اعتباراست. در همین زمینه به بیانیه ٦ دی ١٣٨٦ دفتر ریاست جمهوری عراق آقای طالبانی اشاره می کنیم که در آن بر معتبر بودن قرارداد الجزایر تاکید شده. ایالات متحده از همکاری میان کشورهای منطقه که در جهت تضمین امنیت منطقه گام بر میدارد حمایت می کند و امیدوار است که این کشورها با دیگر قراردادهای بین المللی مانند قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیز همکاری کنند.

-- گروه فرارسی دیجی ، Feb 20, 2008 در ساعت 02:01 PM