رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۶

هشدار آمریکا نسبت به گسترش روابط ایران ـ بولیوی

هياتي از كنگره آمريكا که برای رفع تنش‌های دو کشور آمریکا و بولیوی وارد لاپاز پايتخت بوليوي شده است هشدار داد روابط رو به رشد بوليوي با ايران مي‌تواند قرارداد تجاري كليدي اين كشور با آمريكا را به خطر اندازد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنج قانونگذار آمريكايي عضو این هيات براي تمديد پيمان ترجيحات تجاري و نابودي مواد‌مخدر كه هفته آينده منقضي مي‌شود و اجازه واردات بدون عوارض گمركي از كشورهاي حوزه آند را به‌صورت پاداشي براي همكاري در مبارزه با مواد‌مخدر مي‌دهد، تبلیغ می‌کنند.

يك روز پيش از ورود آن‌ها به لاپاز، اوا مورالس، رييس جمهور بوليوي اعلام كرد كه ايران مي‌خواهد يك شبكه تلويزيوني منطقه‌اي در بوليوي ايجاد كند.

محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهوری ايران پيشنهاد سرمايه‌گذاري در صنعت نفت و گاز بوليوي را نيز داده است. "جري ولر" عضو جمهوري‌خواه هيات مذكور پس از ملاقات با مقام هاي بوليوي گفت: "نگراني بسيار زيادي در ارتباط با فعاليت‌هاي ايران در آمريكاي لاتين وجود دارد. اگر اين نگراني در كنگره افزایش یابد، تمديد اين ترجيحات در آينده دشوار خواهد شد."

پيمان تجاري يادشده در سال 2007 صادرات بوليوي به آمريكا را به 385 ميليون دلار رساند به‌طوري كه برآورد شده 50 هزار شغل در فقيرترين كشور آمريكاي جنوبي ايجاد كرده است.